Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HEMA groeit onverminderd

Warenhuis HEMA gaat onverminderd door met zjin uitbreidingsplannen. "De economische crisis zet geen rem op onze strategie", aldus topman Ronald van Zetten in een vraaggesprek met het ANP.

Ook komend jaar zal de strategie die de afgelopen drie jaar is gevoerd, gevolgd worden.
Waar andere bedrijven door de economische neergang genoodzaakt zijn om fors in het personeelsbestand te snijden en flink op de kosten te letten, blijft HEMA, ogenschijnlijk makkelijk, jaarlijks 45 tot 55 nieuwe winkels in binnen- en buitenland openen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investeringen
"Wij draaien onze investeringen niet terug", aldus Van Zetten, die niet bekend wil maken welk bedrag hiermee is gemoeid. "Het is een substantieel bedrag en dat is niet aangepast door de economische neergang."
Maar HEMA moet er wel wat voor doen om de klanten binnen te houden en de omzet op peil te houden. Zo worden promoties anders aangepakt dan in voorgaande jaren en wordt ook hier de organisatie op de schop genomen. Er hoeven geen gedwongen ontslagen te vallen, noch is er een aanleiding om heel rigoureus in te grijpen.

Compensatie

Helemaal gevrijwaard van de economische neergang is HEMA natuurlijk niet. "Klanten geven zorgvuldiger geld uit en kopen heel gericht." Maar op dit moment compenseert de komst van nieuwe klanten, die door de economische crisis naar HEMA komen, omzetverlies in productcategorieën, bemerkt Van Zetten. Bovendien zijn er meer consumenten die 'verwenaankopen' doen. "Dan is het in ieder geval gezellig in huis."

Lees het complete interview op ANP/Nuzakelijk