Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heeft u al een mobiele strategie?

Nieuwe gadgets als de Ipad en de e-reader bieden volop kansen voor uw businessmodel. Hoog tijd daarom om die mogelijkheden eens in kaart te brengen.


Bedrijven zijn te afwachtend met het bepalen van de meerwaarde van nieuwe technologische ontwikkelingen. Mobiele strategieën ontbreken in veel gevallen zelfs helemaal. Dat stelt Danny Frietman. Hij is senior consultant bij Verdonck, Klooster & Associates en helpt bedrijven en overheidsinstanties met het toepassen van nieuwe innovaties binnen de eigen organisatie. Bedrijven zijn volgens hem op een point of no return beland. “De technologiemarkt maakt een enorme bloei door. Dat maakt dat bedrijven goed moeten nadenken over de manier waarop ze informatie beschikbaar stellen voor werknemers en klanten. Veel bedrijven worstelen echter met dezelfde vragen: wat wil ik met al die nieuwe apparaten en hoe past dat in de strategie van de organisatie? Ze vergeten daarbij om terug te gaan naar de basis. Wat willen we aanbieden en waarom?”

Informatiemanagement

Frietman signaleert drie belangrijke trends die grote invloed hebben op het informatiemanagement binnen organisaties. Het papierloze kantoor is er daar één van. veel ceo’s hebben zichzelf het ultieme doel gesteld om maar zoveel mogelijk te digitaliseren. Een tweede trend is het aan elkaar koppelen van al die content. Oftewel, het delen van gegevens, zoals met social media en in het nog vorm te geven elektronische patiëntendossier gebeurt. Deze ontwikkeling brengt veel organisaties al in moeilijkheden. Hoe immers om te gaan met vertrouwelijke informatie? Daarnaast speelt de groeiende belangstelling van cloud computing een rol. Informatie wordt daarbij niet meer opgeslagen op de harde schijf van een pc, maar op een server. Overal ter wereld en op welk apparaat dan ook is die informatie vervolgens weer door de gebruiker op te vragen. Frietman verwacht dat die ontwikkeling al binnen vijf tot zeven jaar ‘common good’ is.

Nieuwe ontwikkelingen


De concurrenten van de iPad
“De opkomst van nieuwe apparaten en deze macrotrends maakt dat we aan een nieuwe generatiestart zijn begonnen. Bedrijven vragen zich in toenemende mate af hoe zij daarmee moeten omgaan. Privé adopteren werknemers de één na de andere gadget, maar voor het bedrijfsleven gelden duidelijk andere regels. Dat moet heel kritisch kijken welke innovatie het omarmt en welke het links laat liggen. Topmanagers realiseren zich vaak onvoldoende welke verregaande gevolgen het adopteren van een apparaat als de iPad kan hebben. Deze tablet-pc is pas de eerste stap in de golf van nieuwe mobile devices die we de komende jaren gaan zien. Zonder een goede strategie beland je in een onbeheersbare omgeving. Dan weet je tot slot niet meer welke informatie op welk apparaat staat.” Bedrijven die onvoldoende hebben nagedacht over de mate van digitalisering maken zich dus kwetsbaar. Ze leven dan teveel in de waan van de dag en raken de regie kwijt over nieuwe, technologische ontwikkelingen op het gebied van internet en mobile devices.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De e-reader


De strijd om het e-boek
Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is de opkomst van de e-reader. Frietman voerde onlangs een onderzoek uit in opdracht van het ministerie van Financiën. Het departement wilde graag weten hoe het de e-reader zou kunnen inzetten in de alledaagse werkzaamheden van ambtenaren. “Uit het onderzoek kwamen heel verrassende resultaten naar voren. De e-reader is vooral gericht op de integrale lezer, met een boek op het strand dus. De medewerkers waren echter vooral productieve lezers. Zo iemand wil tijdens het lezen aantekeningen maken, informatie delen met collega’s en snel kunnen rapporteren aan teamgenoten. Zo’n e-reader voldoet in dit voorbeeld dus helemaal niet aan de behoeften van de mensen in de organisatie. De ambtenaren waren met hun wensen al veel verder dan de top van het ministerie. Zo zie je maar: denk na over je eigen rol, bedenk daar een goede mobiele strategie voor en zorg ervoor dat je de apparaten die daarbij passen kunt managen.”

Lees ook

Interessant boek: Strategy at every corner online