Er zijn mensen die zeggen dat het niet uitmaakt waar je leiding aan geeft. Als manager moet je moeiteloos kunnen overstappen van een telefoonproductiebedrijf naar een callcenter.
Geloof mij, de raad van bestuur van een multinational voorzitten of een redactie aansturen zijn twee heel verschillende dingen. En dan hebben we het niet over de werkkleding en het zoekraken van de kam op de redactie van Management Team. Een tijdschrift wordt bedacht, geschreven en gedrukt in een paar maanden tijd, bij Akzo Nobel gaan research, ontwikkeling en productie iets langzamer. Maar ik mag toch wel zeggen iets grondiger.
Wat zijn de overeenkomsten? Voor mij is de belangrijkste succesfactor voor elke organisatie de motivatie, kwaliteit en teamgeest van de mensen die er werken. Ik merk dat bij Akzo Nobel, de organisatie waar ik sinds mei 2003 bestuursvoorzitter van mag zijn, ik heb het ook gemerkt op de redactie van Management Team.
Natuurlijk heb ik de gelegenheid van mijn gasthoofdredacteurschap aangegrepen om facetten van Akzo Nobel te laten zien met de nadruk op de mensen die het allemaal doen: de oudste en nieuwste medewerker, de grote talenten, specialisten op het gebied van kleur en kunst, onze mensen aan de frontlinie in China en nog veel meer.
Ook in de politiek is de kwaliteit van de mensen bepalend voor succes. Ik ben blij dat Gerrit Zalm, onze langst zittende en succesvolle minister van Financiën, tijd wilde vrijmaken voor een gesprek. Een gesprek dat een primeur opleverde: als minister had Zalm niet eens een mobiele telefoon! Kijk dát hoef je als manager bij een callcenter niet te proberen.