Bedrijven verliezen geld doordat ze niet nacalculeren. Als u dit wel doet, kan de winst met enkele procenten van de omzet omhoog. "In onze visie is nacalculatie de sluitsteen voor een geslaagd continu verbeteringsproces."
Werkgevers bepalen vooraf hoeveel tijd, werknemers en middelen voor een bepaald productieproces ingezet moeten worden. Als er achteraf een goede nacalculatie wordt gedaan, kan er bij het volgende proces beter op worden geanticipeerd. Dat stelt Frido de Vries, adviseur bij Ydo.
Verspillingen
Bij slechts iets meer dan de helft van de bedrijven worden stelselmatig nacalculaties gemaakt, blijkt uit onderzoek van Ydo organisatie-adviseurs. Volgens De Vries verschaft een nacalculatie veel informatie over verspillingen in de ruimste zin van het woord. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook organisatorische belemmeringen.
Winst
Bijna driekwart van de bedrijven reageerde positief op de stelling ‘wij zetten de afwijkingen in uren regelmatig op een rij'. Toch heeft maar de helft inzicht in de oorzaak van de afwijkingen ten opzichte van de begroting. Het probleem is dat deze bedrijven daardoor ook geen idee hebben welke verbeteringen mogelijk zijn. En juist daar valt de winst te behalen, zegt De Vries.
Weinig tijd
Hoewel bij drie op de vijf bedrijven de directie regelmatig benadrukt hoe belangrijk nacalculeren is, geeft tachtig procent van de ondervraagde bedrijven aan daar onvoldoende capaciteit voor te hebben. Volgens De Vries is dit een kwestie van prioriteiten stellen. "Aan de andere kant kan het kennelijke capaciteitsprobleem ook opgelost worden door ervoor te zorgen dat de nacalculatie weinig tijd kost." Belangrijkste tip is om van tevoren een goede strategie te bepalen.
Kostenbesparing
"De relatief open Nederlandse bedrijfscultuur leent zich bij uitstek om, mede met behulp van de uit de nacalculatie verkregen gegevens, inefficiëntie in de processen en uitvoering bloot te leggen", zegt De Vries. "Dit is een eerste stap tot verdere verbetering van die processen en uitvoering. Het zal een kostenbesparing en daarmee verbeterde concurrentiepositie tot gevolg hebben. Uit onze adviespraktijk blijkt dat kostenbesparingen van vijf tot tien procent van de omzet zeker niet uitzonderlijk zijn. Dit betreft vooral besparingen op de directe arbeid-, machine- en/of overheadkosten."