De Reclame Code Commissie is de schrik van veel corporates. Gisteren nog belandde Heineken in het beklaagdenbankje. En het biermerk was zeker niet de eerste die op de vingers werd getikt.
Klachten over een reclamespot? Voor elke Nederlander is er de Reclame Code Commissie (RCC). Een onafhankelijk klachtenorgaan dat oordeelt of reclame-uitingen in strijd zijn met de zogeheten Nederlandse Reclame Code. Deze bestaat uit twee onderdelen. Het Algemene Deel bepaalt onder meer dat reclame niet misleidend of in strijd met de waarheid mag zijn. Ook subjectieve normen zijn in dit gedeelte opgenomen. Zo mag reclame niet nodeloos kwetsen of in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen. De Bijzondere Reclame Codes gelden voor reclame voor specifieke producten en diensten als alcohol en kansspelen. Boetes opleggen of reclames verbieden kan de Reclame Code Commissie overigens niet. Enkele uitzonderingen nagelaten dan, want adverteerders die bijvoorbeeld zijn aangesloten bij de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik riskeren wel de kans op een geldstraf. Dat komt zelden voor. Wel worden adverteerders regelmatig aan de openbare schandpaal genageld. Dat overkwam de afgelopen jaren onder meer deze bedrijven.