Hoewel groothandels klassieke slachtoffers zouden moeten zijn van e-commerce, is de realiteit anders. Slimme groothandelsondernemers lanceren digitale platformen waar online retailers slechts hoeven inpluggen om in al hun fulfillment behoeften te voorzien. Ze zijn hun plaats in de keten juist aan het verankeren.
"Al jaren wordt voorspeld dat de klassieke bedrijfskolom op zijn kop gaat door de opkomst van e-commerce", zegt Eduard de Wilde (46), Download de gratis whitepaper:
>Succesrecept voor groothandels managing partner van internetadviesbureau Jungleminds. "Maar wat het nieuwe model is, of wat dat zal worden, dat moet zich nog uitkristalliseren. Sterker nog: Ik denk dat verschillende branches hele andere ketenstructuren krijgen."
De Wilde schetst een nieuwe ontwikkeling waarbij de customer journey van de klant centraal staat. De klant kiest welke bedrijven hij in de keten voor elke afzonderlijke functie aanspreekt en beschouwt de retailer niet langer noodzakelijk als aanspreekpunt voor al zijn behoeften. In de keten worden verschillend rollen ingevuld: logistiek, service, informatie, marktbewerking, verkoop. Veel van deze rollen zijn gebundeld bij de retailers. In het nieuwe speelveld zou iedere speler in de keten één of meerdere rollen kunnen overnemen van de retailers "En omdat deze ontwikkeling volop in beweging is, dienen zich talloze kansen aan voor spelers in bedrijfskolommen om hun positie te verstevigen", zegt De Wilde.
Tegelijkertijd is in e-commerce een trend gaande die de groothandel zelfs in de hand speelt: verregaande professionalisering van webwinkels. Online retail wordt volwassener en tegelijkertijd specialistischer. Steeds meer partijen willen zich daarom concentreren op de kerncompetenties online marketing en verkoop, en besteden aanpalende taken bij voorkeur uit aan betrouwbare partners. En nu e-commerce voor meer en meer branches een significant verkoopkanaal wordt, zien spelers in die bedrijfskolommen kansen liggen om de kaarten opnieuw te verdelen.
Logistiek partner
Waar liggen dan kansen voor groothandels? Mooi voorbeeld is wat het Bossche groothandelsbedrijf Amacom doet. Voorheen een ouderwetse groothandel die witgoed en consumentenelektronica aan speciaalzaken leverde, is het nu een bedrijf dat voor webwinkels de gehele logistiek en aftersales verzorgt.
Amacom voorziet in de data-feed voor de online shops, regelt desgewenst betaling en bezorging in naam van de webshop (dropshipping) en de nazorg, de retouren en het garantietraject in naam van de vaak Aziatische fabrikanten. "Voeger verkochten we een Sony televisie", zegt Amacom-directeur Theo Engels (56), "Nu verkopen we ons systeem. De webwinkels kunnen zich concentreren op datgene waar ze goed in zijn: vindbaarheid, voorlichting en assortimentspresentatie. Amacom levert in hun naam de service."
Ict
Een dergelijke organisatie vereist echter uitgekiende ict. De uitdaging van de nieuwe rol van de groothandel die aansluit bij de groeiende online handel, is een omschakeling van verschepen van pallets en bulk, naar het verzenden van vaak pakjes en dozen direct aan de eindgebruiker. Om te voldoen aan de fijnmazige distributiewensen van online verkopers, is onder de motorkap verregaande automatisering nodig om elk stukje inefficiëntie uit de bedrijfsprocessen te wringen.
Amacom is bijvoorbeeld zodanig geautomatiseerd dat elke inkomende order met een scan van de streepjescode direct de voorraadadministratie en boekhouding invliegt met aantallen, inkoopprijzen, serienummers enzovoorts. Klanten en leveranciers kunnen er bovendien inloggen via pc of mobiele telefoon om real time inzicht te hebben in goederenstromen. "Opgeteld praten we hier over miljoeneninvesteringen. Maar zonder die automatisering heb ik minstens 50 mensen extra nodig", aldus Engels.
Lees ook:
> Download ook de gratis whitepaper: Succesrecept voor groothandels