Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeien? Koop ­je moeder

Om verder te kunnen groeien kocht Bob Ultee zijn eigen moederbedrijf. Per 1 januari 2011 is hij dus de trotse eigenaar van Sabon International. “De achilleshiel van dit bedrijf? Dat ben ik zelf.”

In 2005 ­verkreeg Bob Ultee de ­licenties voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt van Sabon, een keten in verzorgingsproducten, actief in 12 landen. Het bleek het begin van een snelle groei. Nu, ruim 4 jaar na de opening van het eerste filiaal in ­Breda, bezit Ultee zo’n 50 winkels, waarvan ­ongeveer de helft huist in een V&D. “Dat vergt lage investeringen en is geweldig qua ­bereik”, zegt hij. “Je moet alleen oppassen dat je geen V&D-merk wordt. Dus houden we een ­verhouding aan van 1 ­eigen ­winkel op elke 2 department stores.”
Eerder dit jaar haalde Ultee al 10 miljoen euro op met een beursgang. Dat deed hij door een zogeheten reverse take-over: hij kocht een beursfonds en liet daarna dat fonds, dat inmiddels wordt beheerd door Value8 van ex-VEB-directeur Peter Paul ­de Vries, zijn bedrijf weer ­opkopen.

Overnamevoorstel

Dat geld was nodig voor de volgende stap, die Ultee al in zijn hoofd had. Hij zag dat zijn eigen markt verzadigd ­raakte, en smeedde daarom het plan het moederbedrijf maar helemaal over te nemen. Twee argumenten nam Ultee daarvoor mee naar Sabon-hoofdkwartier. Ten ­eerste wilde hij meer controle krijgen over het merk. “Je wilt niet dat winkels er in Tsjechië ­anders uitzien dan in Duitsland. Ga je in ­Bulgarije naar McDonald’s en ze hebben geen hamburgers, dan sta je ook raar te kijken.”

Ten tweede denkt Ultee door de schaalgrootte veel efficiënter te ­kunnen werken. Op dit moment is hij ­afhankelijk van één fabriek, die steeds bestellingen voor drie maanden levert. Ultee wil de levertijden verkorten door vanuit één centraal punt in kleinere aantallen te leveren. “Zo hoef ik niet overal in de wereld voorraden aan te houden en kan ik beter controleren wie wat in bezit heeft. Zo creëer ik ruimte.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In september kreeg Ultee groen licht voor zijn voorstel. Verlopen alle bedrijfsonderzoeken goed, dan is hij vanaf 1 januari 2011 de trotse eigenaar van Sabon International. Daarmee verveelvoudigt ook zijn jaaromzet naar zo’n 100 miljoen euro. ­Ultee: “De achilleshiel van het bedrijf ben ik zelf. Er is niemand die Sabon beter kent. Daarom zal ik het bedrijf ook organisatorisch verder uitbouwen. Ik heb ­recent iemand aangenomen die ceo van Nederland wordt. Want dat is nog een voordeel van de ­schaalgrootte: ik kan me betere mensen permitteren.”

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online