De VW Golf is één van de mest geleaste auto's in Nederland. En dus is het niet vreemd dat Management Team stil staat bij de introductie van de Volkswagen Golf VI.
Het is veel meer dan een model. Deze populaire auto is de toonzetter van een segment, dat niet voor iets wel eens het Golfsegment wordt genoemd. Na de Golf V is het de beurt aan – logisch – de Golf VI, die door VW wordt aangeduid als de ‘best Golf ever'. Erg creatief is dat niet (elke nieuwe auto is beter dan z'n voorganger), maar aan de andere kant zegt het wel iets over de talenten. Die liggen overigens niet in de styling.
Wie zegt dat de nieuwe Golf wel erg veel lijkt op de oude, heeft gelijk. Het is dat de grille en de achterlichten anders zijn, anders zou je de verschillen amper zien, ook al claimt VW dat werkelijk elk deeltje van het plaatwerk is vernieuwd. Groter is de VW ook al niet. De breedte is weliswaar twee centimeter toegenomen, maar de lengte daarentegen is zes millimeter geslonken en de hoogte is onveranderd.
Als de Golf serieus meedingt naar de titel Auto van het Jaar, dan is dat bepaald niet op basis van vooruitstrevend design. Technisch heeft de Golf wel een enorme slag gemaakt. Alle motoren zijn een stuk zuiniger en daardoor schoner, terwijl er aan kracht niet is ingeboet. Ook niet verkeerd trouwens is het interieur. Dat is eveneens niet baanbrekend, maar de degelijkheid en kwaliteit druipen er vanaf. Standaard is de Golf onder andere voorzien van automatische afstandscontrole, airco, zeven airbags waaronder één voor de knieën van de bestuurder, acht luidsprekers, sensoren voor de gordels achterin en de Golf is ook beter bestand tegen een klapper. Kortom, de VW Golf VI is geen straf.