Van afstudeerproject naar miljoenenbusiness: Marco Aarnink (27) deed het met met internetdrukkerij Drukwerkdeal.nl. Nu wil hij Europa veroveren. ‘Prijs is niet meer het meest effectieve verkoopargument.’
Op grote opdrachtgevers zit Marco Aarnink eigenlijk niet te wachten. Heeft-ie ook niet nodig. Zijn Drukwerkdeal.nl is het vleesgeworden bewijs voor het online adagium ‘massa is kassa’. De website verwerkt dagelijks zo’n 1.500 relatief kleine druk- en printopdrachten, met name van reclamebureaus, MKBbedrijven en – verrassend genoeg – van andere drukkerijen. Met een geschatte 26 miljoen euro omzet in 2012 is het marktleider in de snelgroeiende branche van zo’n 300 Nederlandse internetdrukkerijen. Een branche die nog niet bestond toen Aarnink samen met studiegenoot Gert Jan Voortman in oktober 2005 online ging met hun gezamenlijke afstudeerproject van de small businessopleiding aan de Enschedese Saxionhogeschool.
“Voor een werkgever probeerde ik eens goedkope visitekaartjes en flyers te regelen”, vertelt Aarnink over de geboorte van het idee. “Dat bleek in Nederland zonder uitzondering belachelijk duur. Een kleine Duitse drukker kon wel goedkoop leveren omdat hij veel soortgelijke kleine opdrachten aannam, en pas ging drukken als hij voldoende opdrachten had verzameld. Ik zag onmiddellijk een kans om zulke opdrachten te verzamelen via internet, en het drukwerk zo goedkoop én snel te kunnen leveren.”
Grote spandoeken
Met tarieven tot 70 procent onder de gangbare verzamelde Drukwerkdeal.nl in korte tijd inderdaad véél klanten. Via bij de ouders geleend geld lieten Aarnink en Voortman vervolgens software bouwen om alle bestandsformaten te kunnen behandelen. “Die gok heeft zich ruimschoots terugbetaald.”
Toen het drukwerk eenmaal liep, begonnen ze ook met printopdrachten. “Grote spandoeken bijvoorbeeld”, zegt Aarnink, die zijn partner onlangs uitkocht en nu directeur is van een onderneming met 18 grote printers en 145 man aan het werk in Enschede.
Aarnink heeft onlangs wel de koers verlegd. “In deze verdringingsmarkt is prijs volgens mij niet meer het meest effectieve verkoopargument. Daarom zetten wij nu nadrukkelijker in op customer intimacy. Zo willen wij de komende jarenuitgroeien tot one-stop-shop voor alles wat gedrukt of geprint wordt. In Nederland lukt dat al aardig. Europa volgt binnenkort.”
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?