Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Generatie Z en de piramide van Maslow

Generatie Z bestormt binnenkort de werkvloer. Hoe springt u daar goed op in? Podiumauteur Michiel Maassen geeft alvast een aanzet om de piramide van Maslow aan te passen aan het digitijdperk.

generatie z

Maslow en generatie Z, gaat dat wel goed samen? Natuurlijk kent u de piramide van Maslow waarin onze behoeftes zijn geordend. Wie zit op welke hoogte en wat motiveert hem/haar daar het meest? De vraag die ik u graag voorleg is of meneer Maslow en de jongelui die nu nog de schoolbanken bevolken elkaar evenzeer zullen beïnvloeden als meneer Maslow en onze generaties dat hebben gedaan. Met andere woorden: is de theorie van Maslow valide voor de nieuwe generatie medewerkers van onze organisaties? Of moeten we daar vraagtekens bij zetten?

Generatie gratis

Jos Ahlers en René Boender schreven een boeiend boek over generatie Z als dé groep die binnenkort gaat besluiten over het wel en wee van Nederland. En net als zij zullen wij – de huidige vormgevers – van de ene verbazing in de andere vallen. Want het lijkt er absoluut niet op dat we straks geregeerd gaan worden door een stel achteroverhangende gamers, maar wel met een generatie van netwerkers, hoog opgeleid en internationaal georiënteerd. Voor hen is kennis en nieuws gratis. Er is immers voor alles het internet.

Generatie Z kan zich helemaal niet meer voorstellen dat je kennis koopt. Boeken aanschaffen? Onzin. Je hebt toch Wikipedia? Of Google? Wat je niet weet, zoek je gewoon op. En als de stroom uitvalt, dan is er toch een probleem? Niks daarvan. Over een paar jaar hebben we allemaal gratis stroom. Je zet gewoon je laptop met zonne-energie aan. No problem dus. (Dit is opgepikt uit wetenschappelijke publicaties op internet door een jongen van 9.)

Een ander feit. Een meisje van 13 zocht op internet precies uit wat er ging gebeuren met haar moeder die de diagnose borstkanker had gekregen. En niet alleen dat, ze wist ook nauwkeurig uit te vogelen hoe die ziekte het best bestreden kon worden tot en met informatie van de medische faculteit in Houston toe. Ze gaf haar moeder een beter en uitgebreider advies dan de huisarts.

Wat dat betekent? Dat Generatie Z nu al blijk geeft dat ze overwegend een onveranderd vertrouwen in de toekomst heeft. Maar pas wel op, ze zijn ook snel verveeld. Dan zappen ze weg, opnieuw op zoek naar …, ja naar wat? Een nieuwe uitdaging? Een interessantere persoon om te ontmoeten? Nieuwe vrienden na eerst u ontvriend te hebben?

Kennis delen

Maak uw borst maar vast nat. Want als de vergrijzing op z’n top is, komen zij bij u binnen. En weet u wat? Ze hebben u allang gescand op Facebook. Ze zijn zelfs vriend van u geworden. Dat geeft ze een voorsprong in hun verhouding met u en hun oudere collega’s. Er wordt meer en vaker onderhandeld. Daar moet ruimte voor zijn, want ze zijn dat onderhandelen ook gewend. Ze willen met u delen zonder in te leveren. Voor hen is delen juist vermeerderen. Want als je deelt op internet, houd je het zelf ook. Kennis delen is meer weten, toch? Het is geen koekje dat je deelt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aardverschuiving

Wat dat met onze oude vriend Maslow van doen heeft? Dat de piramide an sich best nog een goed instrument van HR kan zijn, mits u heel goed de nieuwe feiten die eraan komen probeert te verstaan. Mensen blijven hoe dan ook gedreven door emoties en passies, deze nieuwe generatie voegt er een bijna heilig geloof aan toe. Dat is hun geloof in het digitijdperk met al zijn mogelijkheden. Dat gaat zorgen voor een aardverschuiving en een culturele clash. Een mooie taak om u zo snel mogelijk te verdiepen in een meer digitale Maslow piramide. Oftewel, hoe maak je de vertaalslag van elk platform in de piramide naar het behoeftepatroon van zo’n snelle digikenniswerker? Ik gun u graag de tijd daar eens uitgebreid over te peinzen, wat gemakkelijk kan tijdens deze feestmaand.

Met mijn dank aan de heren Ahlers en Boender die veel boeiend materiaal verzamelden over generatie Z en uit wier boek ik citeerde.