Het Amerikaanse blogplatform Tumblr groeide in 5 jaar tijd van 0 naar 58 miljoen gebruikers, die dagelijks meer dan 70 miljoen updates plaatsen. Wat is het geheim?
1. Gemak dient de blogger
Bloggen was in 2007 al gemeengoed, maar Tumblr wist daar iets nieuws aan toe te voegen: gemak. Oprichter David Karp (25): “Bij WordPress krijg je een grote, lege ruimte te zien die je moet vullen. Daar zag ik tegenop.” Hij vond de oplossing in het fenomeen ‘tumblelogging’: een blogformat om korte updates, filmpjes, links, wat dan ook, mooi en snel te presenteren, zonder er meteen een groot artikel van te maken. Het succes werd versneld door de toevoeging van sociale functies, zoals een volgfunctie en de reblog-functie (die er eerder was dan de retweet-optie van Twitter). Binnen twee weken had Tumblr 75.000 gebruikers door de tumblelog-gemeenschap als eerste in te zetten, waarna een viraal effect de rest deed.
2. Liever perfect dan groot
Voor iedere nieuwe functie op Tumblr, sneuvelt een oude. Karp: “Ik wil niet als Facebook worden, waar alle creativiteit op elkaar wordt gestapeld tot een groot, monolithisch ding. Ik hou niet van groot, ik hou van perfectie.” Toch zit de groei er wel in: volgens de Wall Street Journal is het bedrijf, dat vorig jaar groeide van 17 naar 105 medewerkers, inmiddels 800 miljoen dollar waard.
3. Breng offline marketing online
Karp was aanvankelijk tegen reclame op zijn platform, maar omdat er ook online geld verdiend moet worden, zijn er de laatste tijd meerdere advertentieopties. Karp kiest daarbij een ander model dan zijn online concullega’s. “Het Google-model is niet de ideale vorm van online adverteren, het is gewoon het beste voor Googles businessmodel. Langzaam maar zeker neemt iedereen het echter over. Ook Facebook biedt nu blauwe links, waarbij het draait om conversie. Wij geven adverteerders daarentegen de volle creatieve controle. Dat is soms veel waardevoller. Ik probeer online te doen, wat in offline marketing al jaren de normaalste zaak van de wereld is.”
Lees het hele interview met Karp op www.sync.nl
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?