Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen rem op groei Volkswagen

“Met de up! gaan we het compacte segment compleet opblazen!”, riep Jacques Geijsen, PR-baas van de Volkswagen-importeur bij de perspresentatie van de nieuwe kleine VW. Dat was op klaarlichte dag, zonder een druppel alcohol. En okee, het gaat het merk voor de wind. Maar ópblazen…? Een inventarisatie.

Eerst de bigger picture: de Volkswagen Group draait op volle toeren. Op de thuismarkt heeft het merk Volkswagen een marktaandeel van 21,9 procent en bekleedt het bij de modellenverkoop de plekken 1, 2 en 3. De Groep heeft in Duitsland zelfs tegen de 40 procent marktaandeel. In Europa domineert de Golf de verkoopranglijsten met de Polo op 3, kort achter de Ford Fiesta, en ook in de rest van de wereld lijkt er geen rem te staan op de groei, vooral in Azië.

Grootste van de wereld

Als klap op de vuurpijl meldde Bloomberg daags voor de up!-perspresentatie dat de VW Group dit jaar vrijwel zeker afsluit als grootste autofabrikant ter wereld. Dat succes komt veel eerder dan gedacht. Bestuursvoorzitter Martin Winterkorn roept al jaren dat hij in aantallen de nummer 1 gaat worden. Maar hij mikte daarbij op het jaar 2018, bij productievolumes van 10 miljoen of meer. Nu krijgt Winterkorn de koppositie opeens in de schoot geworpen. Het moet gezegd: dat is mede als gevolg van ‘de een zijn dood…’. Met name de Japanse concurrent Toyota liep door de verwoestende aardbeving en tsunami in maart dit jaar flinke deuken op, terwijl ook General Motors rode productiecijfers noteerde.

Volkswagen daarentegen groeide met double digits. Bloomberg berekende dat VW dit jaar rond de 8,1 miljoen (+13 procent) auto’s verkoopt. Daarmee blijft het GM (7,55 miljoen, -8 procent) en Toyota (7,27 miljoen, -9 procent) ruim voor. VW profiteert vooral van de Chinese markt, waar de afzet zelfs steeg met 20 procent.
Ook de winst knalde door het plafond: die verdrievoudigde in het derde kwartaal van 2011. Onder de streep hield het concern (tevens eigenaar van onder meer Audi, Skoda, Seat en Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini) 7,15 miljard euro over (tegen 2,2 miljard vorig jaar) bij een omzet die met een kwart steeg naar 38,5 miljard euro. Voor de rest van het jaar voorziet VW opnieuw een ‘aanzienlijke’ groei van omzet en winst. The sky, the limit?

Stadsauto

Met de kersverse 'Kleinwagen', de up! (met uitroepteken) stapt Volkswagen in een segment waar het tot nu toe nauwelijks een vuist kon maken. Jaren geleden was er de (te dure) Lupo die wegens gebrekkig succes werd opgevolgd door de goedkope maar al bij zijn introductie gedateerde Fox (importmodel van Volkswagen Brazilië). Beide vierzitters slaagden er niet in om in hun segment een dominante rol te pakken. Met lede ogen moest de VW – van Raad van Bestuur tot aan de dealer op de hoek – toezien hoe de stadsautoklasse werd geclaimd door modellen als de Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1 en Ford Ka.

En dat terwijl dit segment dé groeimarkt van de komende jaren is, met toenames van 20 procent in Europa tot zelfs 40 procent wereldwijd. Met de up! zet Volkswagen nu een auto neer die veel in huis heeft om op zijn minst een flink deel van de taart te claimen. Hij is compact (3,54 m), licht (830 kg), zuinig (moderne 3-cilinder benzinemotoren, 108 g/km CO2) maar voelt tegelijk Volkswagen-degelijk en biedt genoeg ruimte, zeker voorin. De wagen smoelt modern en vrolijk, is wegenbelastingvrij en betekent slechts 14 procent bijtelling. Niet onbelangrijk: met moderne extra’s als de uitneembare Maps+More navigatie en Emergency City Braking heb je een leuk verhaal aan de borreltafel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Segment opblazen”?

Maar dan: gaat de up! inderdaad ‘het segment opblazen’, zoals Geijsen zo stoer riep? Als de up! het succes van Golf en Polo kan volgen, lijkt die verwachting reëel. Simpelweg omdat VW nu voor het eerst serieus meespeelt in deze klasse. Met een instapprijs vanaf 8500 euro zet VW prijstechnisch enkele honderden euro’s hoger in dan de concurrenten, met de gerede mogelijkheid dat je die aan het eind van de rit weer terugverdient in de hogere restwaarde. Bovendien volgen er in de komende maanden en jaren nog diverse andere uitvoeringen. Zoals een vijfdeurs, een GT, een Buggy up!, een eco-up! op aardgas/groengas en (vanaf 2013) de e-up!. Het marktaandeel van VW in Nederland moet daarmee volgens Geijsen door kunnen groeien van de huidige 11 procent naar 14 procent over heel 2012, in een markt die inmiddels weer ruim over de 500.000 gaat.

Tot 400.000 per jaar

Over de verwachte productievolumes en afzetten per markt doen de AG en ‘Leusden’ heel geheimzinnig. Maar tussen de coulissen van de perspresentatie geeft VW-productspecialist Christian Buhlmann als referentie wel mee dat de up! richting productievolumes van de VW Polo moet kunnen groeien – circa 400.000 per jaar. Daarmee krijgt deze kleine nieuwkomer een grote rol in de ambities van Herrn Winterkorn: de grootste ter wereld zijn. Niet alleen nu, maar ook als Toyota is hersteld van de tsunami. En dus ‘ab 2018, sowieso’.

Lees ook: