Een scheepskok die kampte met ernstig overgewicht is door zijn werkgever ontslagen, zonder toekenning van een ontbindingsvergoeding. Volgens de kantonrechter had de kok de ontstane problemen aan zichzelf te wijten.
De scheepskok werd in 2005 door zijn werkgever medisch gekeurd. Daaruit bleek dat hij door zijn omvang niet aan de keuringseisen voldeed. De kok werd daarop tijdelijk geschorst. Hij kreeg vervolgens twee maanden de tijd om weer op ’normaal’ gewicht te komen, met behoud van loon. Hierin slaagde hij weliswaar, maar de daaropvolgende keuring was hij opnieuw te zwaar.
De werkgever vroeg om die reden de kantonrechter in Rotterdam het dienstverband te ontbinden, zonder toekenning van een ontbindingsvergoeding. De werkgever neemt het de kok vooral kwalijk dat hij niet de discipline kan opbrengen om te voorkomen dat hij bij herhaling werd afgekeurd.
De kok zei dat hij er alles aan gedaan had om zijn overgewicht kwijt te raken. Hij had hierbij de hulp van zijn huisarts en diëtist ingeschakeld. Daarnaast wees hij op zijn lange dienstverband van dertien jaar en op het feit dat hij altijd prima gefunctioneerd had. De rechter was echter niet gevoelig voor deze argumenten. Het feit dat de kok zijn gewicht niet onder
controle wist te houden, was bij afwezigheid van bijzondere omstandigheden geheel aan hemzelf te wijten.
Bron: Zibb



