“Sturen op controle betekent dat managers hun medewerkers beschouwen als uitvoerders van door hen bedachte taken. Deze stijl past bij leiders die niet van hun mensen houden.” In het Financieele Dagblad vertellen twee experts waarom het beter is uw personeel te vertrouwen.
“Door het ontbreken van vertrouwen, ruimte en respect, worden medewerkers gecommandeerd en gecontroleerd. Dat leidt tot een tekort aan ondernemerschap en motivatie, slechte beslissingen en inflexibele en sterk gelaagde organisaties.” Dat schrijven Alexandra van Huffelen, directeur Customer Relations van Essent Netwerk en Kees Cools, hoogleraar ondernemingsfinanciering aan de Rijksuniversiteit Groningen. Cools is ook bekend van zijn onderzoek naar managers die zich gedragen als zonnekoning.
Geen controle
Sturen op vertrouwen is het tegenovergestelde van sturen op control, zeggen de twee. “Het management respecteert zijn medewerkers en gunt hun maximaal de ruimte om naar eigen inzicht en op eigen kracht de doelen te bereiken. Zonder gedetailleerde controlemechanismen, maar met enkele simpele leefregels om onaangename verassingen te voorkomen. Het begint bij een manager die ervan overtuigd is dat medewerkers optimaal presteren als ze serieus worden genomen en maximaal de ruimte krijgen. Die leider is geen zonnekoning, maar een stevige, sensitieve, enthousiaste persoon die openstaat voor ideeën en kritiek.”
Drie delen
“Alle medewerkers moeten zich scharen achter de drie bouwstenen van elke onderneming: de waarden (waar sta je voor?), de doelen (waar ga je voor?) en leefregels voor procesbewaking, zoals ’geen nieuws goed nieuws’ of ’fouten maken mag, als je er maar van leert’. De manager treedt hard op als medewerkers waarden of leefregels schenden. Teams en afdelingen beslissen welke bevoegdheden ze nodig hebben, stellen hun eigen doelstellingen vast en geven aan welke middelen nodig zijn om die te bereiken.”
Geen beloning
“Sturen op vertrouwen stimuleert ook de intrinsieke motivatie. Mensen krijgen meer plezier en voldoening in hun werk, zo blijkt uit recent onderzoek. Daarmee wordt met name geld en status, minder belangrijk. De noodzaak van financiële prikkels als bonussen en opties neemt af.”
Spelregels
De manager moet zich volgens de experts aan twee spelregels houden: “Allereerst niet onmiddellijk de teugels aantrekken wanneer een fout wordt gemaakt. Die natuurlijke reflex leidt tot het omgekeerde resultaat: meer angst, wantrouwen en vooral ontwijkgedrag en spelletjes. De tweede voorwaarde is het sturen op vertrouwen stapsgewijs opbouwen. Begin niet met de kas open te zetten of op de eerste dag erop vertrouwen dat iedereen zijn eigen doelstellingen wel 20 procent hoger zal zetten, maar geef ruimte in kleine stapjes, dag in dag uit.”
Bron: het Financieele Dagblad