Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gebruik of bezit? Dit is de deeleconomie in 2020

De industrie hoopt dat delen het nieuwe hebben is, maar wil de consument mee in deze trend? Een blik op het jaar 2020.

De deeleconomie staat vol in de aandacht, maar hoe denken consumenten er zélf over? Een auto delen willen ze inmiddels wel, zo blijkt uit de successen van initiatieven als Greenwheels, Car2go en Snappcar. Ook hun huis stellen ze open voor onbekenden (zie: Airbnb), maar of ze bereid zijn andere zaken te delen is nog niet helemaal duidelijk. Een nieuw onderzoek van GfK in opdracht van Shopping2020, uitgevoerd onder 12.000 consumenten, geeft meer inzicht.

Delen en hebben per productcategorie

De onderzoekers vroegen de respondenten per productcategorie of ze dit product in bezit of in gebruik willen hebben in het jaar 2020. Ze kregen drie antwoordopties voorgelegd: voorkeur voor gebruik (dus delen met anderen), geen voorkeur voor gebruik/bezit of voorkeur voor bezit. Hieronder zijn de resultaten in twee grafieken geplaatst. In de eerste grafiek is de deelwens zichtbaar per productcategorie:

Hieronder is zichtbaar in hoeverre de respondenten de bewuste producten juist willen bezitten in 2020. Delen mag dan volgens sommigen het nieuwe hebben zijn, de consument is nog niet volledig overtuigd, zo lijkt het. Dat ze de dagelijkse boodschappen willen bezitten zal geen verrassing zijn, maar een grote meerderheid van de respondenten denkt bijvoorbeeld ook dat ze in 2020 nog gewoon over een eigen vervoersmiddel (auto of fiets) willen beschikken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uit een eerder onderzoek van Pieter van der Glind onder 1.330 Amsterdammers bleek eerder dat 48,3 procent van de respondenten als gebruiker bereid is mee te doen aan de deeleconomie, terwijl 31,9 procent iets zou willen aanbieden. De belangrijkste redenen voor mensen om mee te doen met deelconcepten zijn geld besparen, een ander helpen, het milieu en aanbevolen worden door anderen.

Meer over de deeleconomie?