Veranderingsprocessen op HR-gebied lopen vaak stuk op een gebrek aan kennis en vaardigheden van de betrokken P&O’ers. Dit geldt voor zowel leidinggevende als uitvoerende P&O-medewerkers. Dat is een van de conclusies uit de HR Transformation Survey van HROA Europe en ADP Employer Services.
Duurzame en succesvolle verandering van het P&O-beleid vraagt training en (bij)scholing van de HR-professionals. Bijna 60 procent van de ondervraagde HR-managers van multinationals uit Europa, Amerika en Azië gaf aan dat gebrek aan vaardigheden en kennis van de staf de grootste barrière is voor een succesvolle HR-transformatie. Dit onderstreept volgens de onderzoekers het belang van training en (bij)scholing.
Veel P&O’ers koesteren wel de wens om het HR-beleid te veranderen. Tweederde van de ondervraagden gaf als belangrijkste reden voor een reorganisatie de wens om als HR-afdeling een strategische rol te vervullen. Een verandering van de organisatie als geheel en de wens om de service aan de eigen medewerkers te verbeteren zijn andere redenen om het P&O-beleid te reorganiseren. Kostenbesparingen spelen geen grote rol.
Bron: Penoactueel.nl