Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gaat PostNL net zo erg krimpen als KPN?

PostNL gaat zijn buitenlandse activiteiten heroverwegen. Dat klinkt als KPN. Dreigt PostNL ook te krimpen tot slechts een nationale speler?

Eén zinnetje is het maar in het persbericht, maar het kan een enorme impact hebben op PostNL: het postbedrijf gaat 'een strategische review' starten van zijn activiteiten in het buitenland. Buiten Nederland is PostNL actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg.

Opgeteld behalen die landen samen bijna evenveel omzet als de Nederlandse activiteiten van PostNL. Maar dat buitenland doet het niet zo heel best. De operationele winst van de divisie International daalde vorig jaar met 60 procent ten opzichte van 2013. Bovendien ligt het rendement stukken lager dan bij de Nederlandse activiteiten.

Drie strategische vragen nader belicht.

#1. Internationaal uitbreiden of afstoten?

De vraag is nu wat PostNL gaat doen: uitbreiden of afstoten. In Italië gaat PostNL in elk geval uitbreiden, want vanaf het tweede kwartaal gaat het naast post ook pakjes bezorgen.

In het Verenigd Koninkrijk zit het even tegen. Daar was PostNL een joint venture van plan met LDC om zijn activiteiten uit te breiden via Britse dochter Whistl, maar dat gaat niet door, zo maakte PostNL deze week bekend.

Het internationale spel is lastig omdat de postmarkten gebonden zijn aan regelgeving en gebrek aan gelijk speelveld wegens de bijzondere status van de voormalige staatsbedrijven in veel landen. Zoals PostNL wettelijke verplichtingen heeft voor postbezorging in Nederland, zo heeft Royal Mail die voor het Verenigd Koninkrijk. Dat biedt business, maar geeft ook (hoge) kosten om de verplichte diensten in stand te houden.

#2. Inzetten op pakketvervoer?

Om minder van post afhankelijk te zijn, wil PostNL groeien in pakketvervoer. De pakketmarkt groeit flink door de toegenomen populariteit van online winkelen. Bezorging en ook de forse stroom retouren betekenen interessante business. PostNL’s omzet in pakketvervoer groeide vorig jaar met 12 procent en de winst 36 procent. In het eerste kwartaal groeide het met 8 procent.

Maar die groei wordt voor een belangrijk deel voor de neus van PostNL weggekaapt door de concurrerende koeriers zoals UPS en FedEx. Die laatste is nota bene bezig om PostNL's afgesplitste voormalige collega's van TNTExpress over nemen.

#3. Opschonen als KPN? En dan?

De vraag is hoe internationaal PostNL wil en kán zijn. Het verleden heeft getoond dat een te wijde verspreiding geen efficiency brengt en daarom is PostNL al langer bezig om zijn internationale activiteiten op te schonen. De activiteiten in Brazilië zijn bijvoorbeeld al verkocht.

De strategische heroriëntatie kan PostNL dezelfde weg op sturen als KPN: een sterke positie op de Nederlandse thuismarkt, maar buitenlandse posities die te klein zijn om een vuist te maken. Waardoor verkoop nog eigenlijk de enige uitweg is.

KPN heeft zijn buitenlandse activiteiten helemaal afgestoten. De Duitse dochter is vorig jaar verkocht aan Telefonica en de Belgische dochter Base ging onlangs van de hand. Daarmee heeft KPN zich helemaal teruggetrokken op zijn Nederlandse thuismarkt. Maar daarmee is het ook speelbal geworden in het grensoverschrijdende consolidatiespel. KPN is te klein om leidend te zijn in overnamegevechten en kan alleen maar afwachten tot het wordt opgeslokt.

In het ergste geval impliceert zo’n soort traject dat PostNL alleen nog in Nederland actief is. Ceo Herna Verhagen belooft bij de cijfers over het derde kwartaal met een strategie-update te zullen komen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer over PostNL: