Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Frederik van Steenbergen voelt zich thuis

Hij werkte al een tijdje bij YNNO, maar per 1 januari is Frederik van Steenbergen (35) benoemd tot partner bij het adviesbureau. Zijn specialisatie: kantoorinnovatie en huisvestingsstrategieën. MT.nl vroeg hem naar zijn nieuwe werkplek.

Heeft u een goede nieuwe werkplek?
"Nou, er verandert niet zo gek veel. Met de partnerbenoeming is geformaliseerd wat al een tijdje aan de gang was."

U doet aan kantoorinnovatie?
"Ja, ook voor onszelf. Hier is het hart van het bedrijf de huiskamer, inclusief meubilair. Daarnaast hebben we loungewerkplekken, formele overlegwerkplekken, concentratiewerkplekken en centrale ontmoetingsplekken."

Hoe weet u wie waar zit?
"De werknemers zijn er nooit allemaal tegelijk. De wanden zijn transparant, dus de zichtbaarheid is groot. Daarnaast lopen we met ICT-middelen voorop."

Heeft u ooit gewoon achter een bureau gezeten?
"In een heel ver verleden werkte ik bij ABN Amro, daar had ik een vaste plek. Nu zou ik het niet meer willen."

Sommige mensen zouden niet tegen de onzekerheid kunnen.
"Zeker de mensen die twintig jaar in een bepaald bedrijf werken en langzaam zijn gegroeid naar een eigen kamer. Dan komt opeens een man met stropdas zeggen dat zoiets niet de bedoeling is. Dat leidt inderdaad tot weerstand, maar wij veranderen niet zomaar werkplekken. Het is geen doel om mensen weg te jagen, maar om de strategie naar de gewenste manier van werken te vertalen."

Nog even over die huiskamer, waarom voelt u zich hier huis?
"Het is een informele, gezellige, bruisende en jonge club, met mensen die heel gepassioneerd bezig zijn. Eens in de twee jaar gaan we op studiereis. Het bedrijf gaat dan dicht en met 35 man pakken we het vliegtuig naar een land waar de technologie voorop loopt. Zo zorgen we dat we up to date blijven."

Voelt het anders, sinds 1 januari?
"Enerzijds niet, want ik zet gewoon de lijn door, maar anderzijds is het toch een stukje bevestiging. Ik was ook blij met de leuke reacties van collega's."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn de ontwikkelingen en trends rond werkplekken?
"Bedrijven huisvesten niet meer op basis van status of functie, maar op basis van werkprocessen. De secretaresse heeft dan bijvoorbeeld een eigen plek, terwijl de adviseurs of managers die vaak buiten de deur zijn een werkplek delen. Daarnaast staat kennis centraal, het kantoor als medium tot kennisuitwisseling."