Dat blijkt althans uit een online onderzoek onder bijna 600 franchisenemers in opdracht van ABN AMRO Bank, Gibo Groep, AccountView, MKB Adviseurs, First Formula en AG Advocaten.
Volgens het onderzoek kunnen franchisegevers de loyaliteit vergroten door de informatievoorzieningen en ondersteuning bij het nemen van strategische beslissingen te verbeteren.
Software
De ondervraagden denken dat het gebrek aan ondersteuning met de juiste bedrijfs- en financiële software verholpen kan worden. Ruim een kwart is ontevreden over de bedrijfssoftware die tot de beschikking staat. Een derde van de respondenten vindt de financiële administratie een ramp en vraagt om meer ondersteuning.
Respect
Ook willen de franchisenemers benchmarkinformatie om de eigen prestaties af te kunnen zetten tegen die van hun collega’s. Tachtig procent heeft daar behoefte aan. Maar het allerbelangrijkste gemis is ‘respect’. De franchisenemers vinden dat ze dat van bovenaf te weinig krijgen. Ze willen goed geïnformeerd en ondersteund worden, en verwachten van de franchisegever dat die hen ‘op gepaste wijze bij de hand neemt’.