Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – Société Générale

Société Générale ziet verdere groei in Nederland

Société Générale, een internationale bank met 120.000 werknemers, richt zich in Nederland vooral op corporate en investment banking. Daarnaast is de bank vertegenwoordigd via ALD Autoleasing, SG Equipment Finance en ECS, een IT-leasebedrijf. In totaal heeft Société Générale in Nederland 180 mensen in dienst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Société Générale is een van de grotere buitenlandse banken in Nederland, gevestigd in de bekende Amsterdamse Rembrandt Tower, midden in de wereld van beursgenoteerde bedrijven. Henk van Rooijen, drie jaar geleden tot Algemeen Directeur benoemd, is zelf meerdere jaren actief geweest in structured finance (securitisation). Na een rechtenstudie en elf jaar ervaring bij Bank Mees & Hope ging hij in 1997 bij Société Générale aan de slag in Hamburg en Frankfurt, om achtereenvolgens drie jaar op het hoofdkantoor in Parijs en twee jaar in Londen te werken. Van Rooijen: “De voornaamste uitdaging voor mij, naast het managen van een kantoor, ligt vooral in het dagelijks inspelen op nieuwe ontwikkelingen en het maken van de juiste keuzes bij het invullen van onze strategie. Goede kennis van de markt is daarbij essentieel. Daarom vind ik het belangrijk om bij een aantal transacties zelf intensief betrokken te blijven.”

Key businesses
De belangrijkste activiteit van Société Générale in Nederland is corporate en investment banking, waarbij de bank zich richt op de zakelijke markt. Van Rooijen stelt: “Om ons te onderscheiden richten wij ons met name op een drietal activiteiten. Wij zijn een belangrijke speler op het gebied van eurocapital markets, de kapitaalmarkten in het eurogebied. Wij begeleiden bedrijven bij de uitgifte of terugkoop van obligaties en diverse andere vormen van kapitaalmarktinstrumenten. Voor het succesvol doorplaatsen van deze emissies is ons internationale netwerk cruciaal.”
Een tweede speerpunt van de bank is structured finance. Van Rooijen: “Wij zijn veelvuldig in contact met energieverzorgers en de overheid over de financiering van complexe projecten en infrastructurele werken en financieren ook projecten voor onze klanten in het buitenland.”
Derivaten vormen een derde activiteit waar Société Générale wereldwijd toonaangevend in is. “Wij adviseren bedrijven bij het verantwoord omgaan met prijs- en marktrisico’s, waar ik ook nadrukkelijk de risico’s die met de handel in energie samenhangen en de markt voor CO2-emissierechten wil noemen. Daarnaast adviseren wij financiële instellingen en pensioenfondsen op het gebied van beleggingen. Bovendien ontwikkelen we op maat gesneden optiestructuren om dekking te bieden voor de diverse risico’s die in een beleggingsportefeuille kunnen voorkomen. Ook structureren wij beleggingsproducten geheel naar de wensen van de klant”, aldus Van Rooijen.

Toegevoegde waarde
Van Rooijen: “Onze kracht ligt in de voortdurende productinnovatie op onze voornaamste aandachtsgebieden. Dit gecombineerd met een sterk gemotiveerd commercieel team dat een vertrouwensrelatie met de klant weet op te bouwen, in staat is om de complexiteit van producten exact af te stemmen op de behoefte van de klant, en ook binnen een grote bank als de onze snel zijn weg weet te vinden. Onze relatiebeheerders hebben dan ook maximaal zes tot acht klanten, waarvoor ze dan wel een wereldwijde verantwoordelijkheid dragen. Of het daarbij nu gaat om cashmanagement in Egypte, leasing in Rusland of een overnamefinanciering in Nederland, zij zijn het eerste aanspreekpunt. Bijzonder belangrijk vind ik dat wij samenwerken met diverse niveaus binnen een organisatie. Dit geeft de klant een groter inzicht in onze toegevoegde waarde. De grootste uitdaging voor ons is om dit elke dag opnieuw daadwerkelijk in de praktijk om te zetten. De feedback van onze klanten is bemoedigend en het blijkt dat we hier een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt. We groeien sterk, maar gelukkig is er altijd nog ruimte voor verbetering.”

Filosofie
Hoe verhoudt deze toegevoegde waarde zich tot de filosofie van de bank? “Het leveren van toegevoegde waarde is altijd ons uitgangspunt. Zoals ik al eerder aanhaalde, verwacht onze doelgroep dat onze dienstverlening zich onderscheidt van andere banken. Met doelgroep bedoel ik het grotere bedrijfsleven en financiële instellingen. Onze hoge efficiency in de werkwijze bereiken we omdat de verantwoordelijkheid voor de invulling van ons financiële maatwerk hier in Nederland ligt. Zo begeleiden en adviseren wij financiële instellingen bij het doorplaatsen van krediet- en hypothekenportefeuilles naar institutionele beleggers. Deze ‘securitisation’-techniek leidt bij onze klanten tot een verhoging van het rendement op het eigen vermogen en biedt eveneens de ruimte om verdere groei te financieren. Hierin hebben wij in Nederland een vooraanstaande positie verworven.”

Innovatieve ideeën
“Om onderscheidend te blijven geven wij hoge prioriteit aan het ontwikkelen van innovatieve ideeën, en dan specifiek toepasbaar voor de Nederlandse markt. Een toenemende herkenbaarheid van Société Générale heeft inmiddels tot een forse groei van het aantal klanten en transacties geleid. Kijkend naar de verdergaande consolidatietendens op de Europese markt en het toetreden van nieuwe spelers tot de Nederlandse markt, heeft Société Générale als internationale bank een toegevoegde waarde. Veelal kennen wij de spelers al langer en zijn wij daarom ook goed in staat om hier vroegtijdig en adequaat op in te spelen. Verder denk ik ook aan ons sterk groeiende internationale netwerk, met name in Oost-Europa en de Balkan”, besluit Van Rooijen. “Alleen al in Rusland hebben we meer dan tweeduizend man personeel en een zeer sterk groeiende bank.”