Financiële instellingen besteden steeds meer processen uit
Financiële instellingen zullen op termijn steeds meer administratieve processen gaan uitbesteden, is de stellige overtuiging van Ronald Kasteel, CEO van Ordina NV. Zijn visie wordt gestaafd door de toenemende belangstelling vanuit de financiële wereld voor de Business Process Outsourcing Services van Ordina, die zich vertaalt in een groeiende klantenkring en een stevig gevulde orderportefeuille.
“De markt in de financiële wereld is aan verandering onderhevig”, stelt Kasteel. “IT wordt nu veel meer gezien vanuit strategisch perspectief, als ondersteunend instrument voor het verbeteren van processen. De financiële wereld zal zich meer en meer realiseren dat het onderscheidende vermogen niet ligt in het zelf runnen van allerlei administratieve processen, maar veel meer in de distributiekwaliteit, dus in de interactie met klanten. Financiële instellingen zullen daarom op termijn veel meer administratieve processen gaan uitbesteden en de verantwoordelijkheid voor de bijbehorende IT-ondersteuning ook steeds meer bij een onafhankelijke dienstverlener leggen.”
Business process outsourcing (BPO) kan voor klanten een aanzienlijke kostenbesparing opleveren, tot soms meer dan 25%, geeft de Ordina-CEO aan. “Maar de kern is dat organisaties zich kunnen focussen op andere zaken, waarmee ze onderscheidend vermogen kunnen creëren. Overigens liggen die besparingen niet alleen in de efficiencyverbetering en stroomlijning van processen, maar ook in de investeringen die in de toekomst nodig zijn om die processen op een adequate manier te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de sterk veranderende wet- en regelgeving, waardoor van alles moet worden aangepast in de systemen. Bij BPO worden die investeringen gedeeld door meerdere partijen.”
Onafhankelijke dienstverlener
“De Nederlandse markt staat op uitbestedingsniveau in de kinderschoenen, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar het voor financiële instellingen veel meer usance is om hun processen uit te besteden”, stelt Kasteel. “Ordina is in 2004 gestart met Business Process Outsourcing Services voor de financiële wereld, waarmee we ons positioneren als onafhankelijke dienstverlener op een drietal gebieden: hypotheken, basic banking en pensioenen/beleggersgiro. Ordina heeft inmiddels al een respectabel aantal klanten voor BPO Services in deze drie domeinen, waaronder Staal Bankiers, Bank Nederlandse Gemeenten, Waterschapsbank, Robeco Direct en SNS Reaal Verzekeringen.”
BPO is de komende jaren een belangrijke drijfveer voor verdere groei van Ordina, maakt Kasteel duidelijk. “In de eerste helft van 2007 is de omzet uit BPO-activiteiten met 53% gegroeid naar 15,4 miljoen euro. En de vooruitzichten zijn ook meer dan uitstekend, gezien onze fantastische orderportefeuille van meer dan 300 miljoen euro. We zien duidelijk dat nu ook de tier-1-spelers in de financiële wereld steeds serieuzer overwegen om delen van hun businessprocessen uit te besteden. We zijn met meerdere partijen in gesprek en de verwachting is dat we binnen afzienbare tijd nog een aantal grote BPO-overeenkomsten zullen afsluiten. Het blijkt dus dat onze visie op de financiële wereld en de marktontwikkelingen zich uiteindelijk ook vertaalt in concrete opdrachten.”
Oplossingen die ertoe doen
De financesector behoort met de sectoren public, trade/transport/industry en energy/ telecom tot de vier kernmarkten waar Ordina zich op richt. Binnen die marktsegmenten concentreert Ordina zich als specialistische dienstverlener op drie kernactiviteiten: consulting, ICT (systeemontwikkeling en -integratie) en outsourcing (applicatie-outsourcing en BPO). “Ordina is in de financiële wereld niet alleen actief als BPO-dienstverlener, maar ook als consultant en als solution provider”, licht Kasteel toe. “Vanuit onze kernactiviteiten willen we oplossingen leveren die er voor de klant toe doen. Oplossingen waarmee we waarde toevoegen aan het bedrijfsproces en het succes van onze klanten.”
Ordina voorziet met de Business Process Outsourcing Services duidelijk in een – toenemende – behoefte van de financiële wereld. De verdere uitbouw en versterking van de BPO-activiteiten is echter ook vanuit een ander perspectief belangrijk voor Ordina, stelt Kasteel. “Ordina beweegt zich in een markt met een cyclisch karakter. Daarom is het voor ons van belang om het aandeel van langetermijncontracten in de omzet te vergroten. BPO-overeenkomsten hebben een looptijd van zeven of tien jaar en kunnen daarom in belangrijke mate bijdragen aan onze doelstelling om 30 tot 35% van onze omzet te realiseren uit langlopende contracten.”
Versnelde groei
Business process outsourcing is dus sterk in opkomst in de financiële wereld, maar ook het uitbesteden van IT is vandaag de dag nog steeds aan de orde, benadrukt Kasteel. “Voorheen ging het daarbij vooral om totale IT-outsourcing, tegenwoordig wordt veel meer gekozen voor een partiële benadering, waarbij verschillende onderdelen worden uitbesteed aan verschillende gespecialiseerde partijen. Ordina heeft bijvoorbeeld recent een deal gesloten met de Rabobank, waarbij we alle ICT-activiteiten op het gebied van applicatieontwikkeling, applicatiemanagement en testen overnemen. Ordina is hiervoor een samenwerking aangegaan met Cognizant Technology Solutions, een internationale IT-dienstverlener die een belangrijk deel van zijn personeelsbestand in India heeft.”
Het partnership met Cognizant, dat uiteindelijk breder wordt dan alleen voor de Rabobank, is vooral ingegeven door de enorme schaarste aan kennis in deze markt, verduidelijkt Kasteel. “Om een versnelde groei mogelijk te maken hebben we gekozen voor een model waarin we niet meer alles zelf zullen doen, maar ook delen van onze portfolio zullen uitbesteden. Ook dit past in de doelstelling van Ordina om de grootste en de beste dienstverlener op het gebied van consulting, ICT en outsourcing in de Benelux te zijn.”