Waarde creëren voor cliënten en maatschappij
Een Europese identiteit en cultuur, hoogstaande vakkennis op velerlei gebieden, een verregaand kwaliteitsstreven, klantkennis en servicegerichtheid, het strikt naleven van ethische regels en grensoverschrijdende samenwerking, zijn kenmerkende
eigenschappen van Mazars. ‘Out of the box’ kunnen denken – uiteraard wel binnen de regels – bepaalt het succes van de organisatie.
“Wat Mazars onderscheidt van vele andere accountancyorganisaties en belastingadviseurs is de Europese identiteit”, vertelt Frans Sonneveldt. “Er wordt niet gewerkt vanuit een monocultuur, maar de denkwijze in onze organisatie is ontstaan vanuit een diversiteit aan culturen, zodat er ook meer voeling is met de Europese cultuur en manier van zakendoen.” Kennis, rationaliteit, creativiteit, streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit in dienstverlening, en het vasthouden aan ethische regels zijn de fundamentele kenmerken van de organisatie. Deze denktrant wordt in Nederland gecompleteerd met Hollandse nuchterheid en praktijkgerichtheid. Deze combinatie van cultuur en organisatorische kenmerken is de succesfactor van de mondiaal opererende accountancyonderneming.
Frans Sonneveldt werkt als belastingadviseur bij Mazars met als specialisatie nationale en internationale estateplanning. Hij is tevens vicevoorzitter van de bestuursraad. Buiten zijn werkzaamheden bij Mazars is hij onder meer werkzaam als raadsheer/plaatsvervanger bij het Gerechtshof Den Bosch. Ook is hij bijzonder hoogleraar estateplanning aan de Universiteit Utrecht en hoofdredacteur van de serie Estate Planning bij uitgeverij Kluwer.
Nederlandse oorsprong
Mazars Nederland komt voort uit Paardekooper & Hoffman, dat door Jan Paardekooper in 1927 werd opgericht in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier. Na de aansluiting met de Franse Mazars-groep in het jaar 2000 ontstond een internationale, geïntegreerde en onafhankelijke organisatie die is gespecialiseerd in accounting, audit, tax- en advisory-services, staat op de website. De onderneming werkt voor uiteenlopende klanten, zoals ondernemingen in het mkb-segment, multinationals, non-profitorganisaties, maar ook vermogende particulieren. Het bedrijf behoort in Nederland tot de top 6 in de branche en is een van de marktleiders in Europa op het gebied van accountancy. In Nederland werken ongeveer 800 mensen vanuit 17 kantoren verspreid over het land. Internationaal zijn ruim 7500 medewerkers actief in 40 landen, terwijl er joint ventures en correspondenten zijn in nog eens 15 andere landen op alle continenten.
Kwaliteit
Alle medewerkers van Mazars werken vanuit strikte kwaliteitsrichtlijnen die tot doel hebben vaktechnische en ethische uitnemendheid te bewerkstelligen en te waarborgen. “Mazars hanteert een streng intern kwaliteitssysteem met zowel nationale als internationale kwaliteitscontroles die elke twee à drie jaar worden uitgevoerd”, maakt Sonneveldt duidelijk. Dit kwaliteitssysteem zorgt voor de interne evaluatie van de organisatie zelf en waarborgt de navolging van (inter)nationale standaarden. Strikte navolging van internationale accountancystandaarden, het vasthouden aan ethische regels, een hoge standaard van kennis en kunde bij medewerkers, consultancy van hoog niveau en onafhankelijke reviews, zijn enkele van de zaken waar Mazars zich bij al zijn werkzaamheden aan onderwerpt. “Dit neemt niet weg dat kennis van de businessprocessen van onze klanten, een open blik en creativiteit om ‘out of the box’ te kunnen denken – uiteraard binnen de regels – het succes bepalen van onze organisatie”, zegt Sonneveldt.
Complete dienstverlening
Hoewel nationale en internationale accountancy, audit en assurance, en bedrijfsanalyse belangrijke bestanddelen zijn van de dienstverlening bij Mazars, levert de organisatie
ook verwante en complementaire services. Riskmanagement, fiscaal advies, juridische dienstverlening, corporate finance en humanresourceswerkzaamheden behoren ook tot de kerntaken. “Onze riskmanagementexperts ondersteunen onze klanten onder andere bij de implementatie van governancecodes
en geven adviezen over het verbeteren van bedrijfsprocessen hieromtrent”, legt Sonneveldt uit. “Zeker met de nieuwe governancewetgeving zorgen zij met duediligenceonderzoeken en forensic services voor een drastische beperking van de financiële risico’s voor ondernemers.” Wat betreft fiscale dienstverlening richt Mazars zich onder meer op advisering rondom de ideale rechtsvorm voor organisaties, beleggings- en opvolgingsvraagstukken, advisering op het gebied van loonbelasting, sociale verzekeringen,
de verzorging van aangiften, advies over loonadministratie, en staan de consultants van Mazars hun klanten bij in contacten met fiscale autoriteiten. De corporatefinance- professionals adviseren bij bedrijfsoverdrachten, fusies en overnames, waardering en beursgang, en transaction support. Kortom, een compleet pakket aan dienstverlening.
Betrokkenheid
“Over onze vakkennis hoef ik niet uit te weiden”, zegt Sonneveldt, “die is bij al onze medewerkers in hoge mate aanwezig. Maar het zijn de betrokkenheid van onze teams van experts, het enthousiasme waarmee we ons vak uitoefenen, de creativiteit in oplossingen, en de continuïteit in de relatie met onze cliënten, die de klanten aanspreken. Dit alles zorgt voor stabiliteit en continuïteit in de relaties met onze klanten. Zo zijn we ook georganiseerd, afhankelijk van de klantvraag worden teams samengesteld. We hebben een platte en laagdrempelige organisatie met korte lijnen onderling. Een klant heeft één contactpersoon die zorg draagt voor de communicatie naar alle overige teamleden. Ook onze medewerkers werken met veel plezier bij Mazars, omdat wij rekening houden met een goede
work-life balance. Bovendien blijven onze medewerkers zich ontwikkelen wat betreft vakkennis, door opleidingen en uitwisselingen met buitenlandse vestigingen. Ik ben ervan overtuigd dat al deze zaken onze organisatie zo succesvol maken.”