Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – LogicaCMG

LogicaCMG realiseert waarde met Informatietechnologie

De tijd is voorbij dat ICT gericht was op de implementatie van
technologie. In samenspraak met de klant stelt LogicaCMG vast hoe waarde door de klantorganisatie gerealiseerd wordt. Daarna
wordt de optimale inrichting van processen vastgesteld. Met ICT
kan LogicaCMG die informatievoorziening tot stand brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

LogicaCMG is een toonaangevende ICT-dienstverlener met 40.000 medewerkers verspreid over 41 landen. Door innovatieve toepassing van technologieën en kennis is het bedrijf in staat informatietechnologie te integreren met operations in de financiële dienstverlening. Aan tafel met Reinoud Drenth, Managing Director Financial Services, en Chris Galenkamp, Director Sales & Marketing, wordt een belangrijk kennisgebied van LogicaCMG aangesneden: business process management (BPM).
Eerst legt Drenth verleden en heden van de IT naast elkaar: “Als je in hoofdlijnen kijkt naar de ICT-dienstverlening, dan stond vroeger het ICT-perspectief centraal. Tegenwoordig wordt er een breder perspectief gehanteerd, wat betekent dat de businessprocessen het uitgangspunt voor ICT-verbeteringen zijn. Daarom is LogicaCMG eerder betrokken bij ICT-vraagstukken om bedrijfsdoelstellingen te analyseren, om tenslotte te bepalen hoe de ICT-inrichting verbeterd moet worden.”
De manier waarop LogicaCMG met zijn klanten werkt is hierdoor veranderd. “Voorheen was de klant degene die de regie hield bij de eigen inrichting van processen en systemen. Tegenwoordig zoekt de klant steeds meer een partner die stukken van die verantwoordelijkheid over kan nemen. Soms in een afgemeten project, maar in toenemende mate ook voor de onderliggende processen, systemen en soms voor mensen.”
Galenkamp: “Op die manier kunnen wij daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren ten aanzien van processen en systemen. Afhankelijk van de wensen van de klant kunnen wij hiervoor verschillende afrekenmodellen afspreken: de kosten kunnen afgerekend worden per project of er kan afgerekend worden op transactiebasis.”

Waarde toevoegen
Drenth vertelt hoe LogicaCMG waarde toevoegt in het betalingsverkeer in de financiële wereld. “Als wij vijf jaar geleden met banken praatten, waren we in gesprek met het hoofd ICT over de veranderingen van systemen. Inmiddels is ICT dermate kritisch voor bedrijfsprocessen dat ook gesproken moet worden met de directie operations betalingsverkeer. Immers, zij ervaren in de procesvoering van het betalingsverkeer problemen die zonder ICT-veranderingen niet op te lossen zijn. Dit betekent dat overleg nodig is met business én ICT voor een oplossing van complexe vraagstukken.”
“Klanten vragen het van ons”, stelt Galenkamp. “En LogicaCMG heeft die ambitie ook. Voor een groot verzekeringsbedrijf verzorgen we de totale verwerking van binnengekomen polismutaties. LogicaCMG neemt het proces over inclusief de onderliggende applicaties.”

BPM
Uit het voorgaande blijkt dat business- en ICT-activiteiten elkaar raken bij het veranderen van bedrijfsprocessen. Steeds vaker moeten financiële instellingen deze proces- en systeemverandering daadwerkelijk effectueren om beter, goedkoper en ook flexibel te blijven opereren. LogicaCMG heeft hiervoor een eigen BPM-portfolio ontwikkeld. Met BPM beschikt LogicaCMG over de slagvaardige oplossingen voor het uitvoeren van procesanalyse en veranderingstrajecten. Galenkamp: “We analyseren de procesverandering, creëren een businesscase die zowel rendabel moet zijn voor de klant als voor LogicaCMG. En bij een positief resultaat praten we natuurlijk over besluitvorming en afrekening.”
Galenkamp vervolgt: “Op een bepaald ontwikkelniveau van BPM is een service oriented architecture (SOA) onontbeerlijk. Een SOA betekent dat geautomatiseerde componenten de services leveren die processen nodig hebben om de afgesproken output en servicelevels naar klanten te kunnen leveren.”
Drenth vult aan: “Daarmee wordt bereikt dat processen een slagvaardige flexibiliteit, agility genoemd, behouden ten behoeve van de time-to-market. Een goede time-to-market is binnen de huidige concurrentieverhoudingen en turbulente bedrijfsomgeving noodzakelijk om op den duur te overleven.”

Tools
Galenkamp stelt: “Om te ervaren wat BPM betekent voor de procesmatige inrichting en de dagelijkse operatie van bedrijfsactiviteiten hebben wij een BPM-game: The Greatest Move. Dit is een van onze tools binnen de BPM-portfolio, die we kunnen aanbieden aan een klant zodat hij zich in één dag bewust wordt van hoe hij procesgeoriënteerd moet werken en sturen. Daarmee zetten we tevens de eindplaat neer, die uit een aantal componenten bestaat op zowel proces- als informatieniveau. Hoe de transitie naar een BPM-omgeving gemanaged moet worden is dan de volgende stap. Vanzelfsprekend draagt LogicaCMG met zijn veranderaanpak graag bij aan de noodzakelijke verandering.”
“Ook komt het regelmatig voor dat een klant het onderliggende systeem van een proces niet meer nodig heeft, maar de databestanden wel voor de nieuwe situatie. Om deze te migreren heeft LogicaCMG de methodiek Ovidius ontwikkeld”, aldus Drenth.
Terug naar de eindplaat. Als LogicaCMG de analyse voor de klant uitgevoerd heeft, is het aan de klant of hij het proces zelf wil blijven doen. “Omdat we mogelijk voor andere klanten ook de betreffende processen uitvoeren, bieden we aan om een businesscase op te stellen die een goedkopere transactie per product oplevert.”

Kracht
“Het kan ook dat de klant zegt: nee, dit proces is voor mij geen corebusiness, en vraagt of LogicaCMG bereid is het betreffende proces uit te voeren”, voegt Galenkamp toe. “LogicaCMG maakt dan een afweging: als we het voor deze klant gaan doen, kunnen we het dan ook voor andere klanten doen?” De klant draagt daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid over aan LogicaCMG. Drenth: “Zo groeit LogicaCMG uit tot een geïntegreerd onderdeel van de keten.”