IFN Finance werkt met gedreven professionals aan ambitieuze groei
De dienstverlening van IFN Finance richt zich op bedrijven met een specifieke financieringsbehoefte. Die doet zich onder andere voor bij snelle groei, leveraged deals door venture capitalists, managementbuy-outs, managementbuy-ins en turn-aroundsituaties. De Rotterdamse financier, 100% dochter van ABN AMRO, opereert in een sterke groeimarkt.
De kern van de financiering ligt bij de debiteuren, maar kan ook worden uitgebreid naar andere assets zoals de voorraden, de inventaris, het equipement en het onroerend goed. Onderscheidende kenmerken van de dienstverlening van IFN Finance liggen in het feit dat de professionals dicht bij de ondernemer staan, diens markt en diens klanten goed kennen en goed kunnen anticiperen op de ontwikkelingen waarbinnen een financieringsbehoefte zich kan voordoen. Jan Berent Heukensfeldt Jansen, sinds begin van dit jaar de nieuwe algemeen directeur van IFN Finance, trof bij zijn aantreden een kerngezond bedrijf aan. Heukensfeldt Jansen: “Tot mijn vreugde kon ik direct al vaststellen dat we erg goed staan aangeschreven in de markt. Uit ons recente klanttevredenheidsonderzoek komt een gemiddeld rapportcijfer van 8,3 naar voren. Daar zijn we uiteraard zeer tevreden mee. Als je dat combineert met een groei van twintig procent in het eerste halfjaar en een daarbij behorende indrukwekkende winst, mag je stellen dat we op de goede weg zitten. Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet – het gaat erom voortdurend onderscheidend te zijn en te blijven.”
Kanteling
Hoe vult IFN Finance die doelstelling concreet in? Heukensfeldt Jansen: “We hebben een eigen identiteit binnen een grote groep en we richten onze gespecialiseerde dienstverlening op het leveren van kwaliteit. Daarvoor zijn elke dag zo’n tweehonderd medewerkers uiterst gemotiveerd en gedreven bezig. Het credo daarbij is: doe de juiste dingen en doe ze goed. Ik trof bij IFN Finance een hoog niveau van binding, trots en betrokkenheid aan. De organisatie is nu helemaal ingespeeld op de ‘kanteling’ die een paar jaar geleden is gemaakt van een ‘product out’- naar een ‘market in’-bedrijfsmodel en er is een stabiel en sterk groeiend klantenbestand.
Die nieuwe organisatiestructuur stelt hoge eisen aan de manier waarop je met je klanten omgaat. Je zit dichter bij de klant en je moet je dus voortdurend inleven in diens eisen en wensen. Dat is een arbeidsintensief proces; we zetten gemiddeld één medewerker per vier klanten in. Maar het is tevens onze kracht: de aard van onze dienstverlening is zodanig dat we alleen goed kunnen presteren als we veel weten van de bedrijfsvoering van onze relaties. Daarmee kunnen we namelijk een adequate inschatting maken van de risico’s die met een financiering gepaard gaan. We duiken dus diep in de bedrijfsprocessen en houden vrijwel op dagelijkse basis de vinger aan de pols.”
Ambities
Welke verwachtingen heeft IFN Finance voor de nabije toekomst? Heukensfeldt Jansen: “De ambitie is om onze basis zodanig te verstevigen dat we de omzet en de winst in de komende drie jaar kunnen verdubbelen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf en zeker niet zonder het behouden van onze huidige medewerkers en het aantrekken van nieuwe mensen. Daar liggen voor de komende tijd twee grote uitdagingen: we moeten niet alleen concurreren met de spelers die er al zijn en er zeker nog bij zullen komen, maar we zullen nadrukkelijk ook moeten concurreren op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Ons uitgangspunt daarbij is dat niemand meer zijn hele leven bij dezelfde werkgever blijft. Dit betekent dat er altijd wisselingen zullen zijn in het medewerkersbestand. Als je daarop anticipeert, is dat niet erg. Wij vinden het erg belangrijk dat onze mensen zich professioneel ontwikkelen, want dat is goed voor hen, maar ook goed voor ons. Dat laatste zelfs in twee opzichten: zolang ze bij ons werken, profiteren wij van hun professionele groei en zodra ze ergens anders gaan werken worden ze onze ambassadeurs. Daar zijn onze carrièrebegeleidingsprogramma’s op ingericht en dat werkt uitstekend, zowel intern als naar buiten toe.”
Engagement cycle
Dat je ambassadeurs kunt inzetten om je naamsbekendheid te verhogen is mooi, maar in deze tijd is meer nodig om jezelf aan de buitenwereld bekend te maken. Heukensfeldt Jansen: “Daarom zijn we nu bezig met een uitermate gestructureerd management-stakeholdersplan. Het sleutelwoord daarin is engagement, en dat speelt zich op alle niveaus in de organisatie af. Het begint bij enthousiasme over je dienstverlening. Dat vertaal je vervolgens in een niet aflatende betrokkenheid bij en een vlekkeloze uitvoering ván die dienstverlening. Daarna volgt het communiceren over en het vieren van je successen, waarmee je automatisch de voorwaarden creëert voor weer nieuwe successen. Met die ‘engagement cycle’ hopen we onze ambities in de komende jaren te kunnen verwezenlijken en nog meer bedrijven te laten profiteren van onze onderscheidende manier van zakendoen.”