Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – Equens

Equens is klaar voor uniforme Europese betaalmarkt

De krachtige naam Equens is absoluut toepasselijk voor de internationale payment processor, die eind 2006 is ontstaan uit een fusie tussen Interpay en het Duitse Transaktionsinstitut. Op dit moment besteden al meer dan 150 banken in Europa de verwerking van hun betalingsverkeer uit aan Equens.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gevraagd naar de oorsprong van de bedrijfsnaam Equens zegt Michael Steinbach, voorzitter van de vierkoppige directie van Equens: “Dat kan ik je in één zin uitleggen. De ‘E’ in ons logo heeft de vorm van het euroteken en staat voor onze Europese ambitie, de ‘q’ staat voor ‘quality’ en ‘Equens’ als geheel is verwant aan ‘sequence’, de opeenvolgende stroom van betaaltransacties.” Tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk dat Equens grote ambities heeft binnen Europa. En zelfs daarbuiten.

Maar eerst wat achtergrondinformatie. De Europese Commissie en de Europese Centrale Bank hebben een aantal jaren geleden uitgesproken dat zij één Europese betaalzone willen realiseren, ofwel de Single Euro Payments Area (SEPA). Doel hiervan is de efficiency van het Europese betalingsverkeer te bevorderen door middel van standaardisatie en harmonisatie van betaalproducten en infrastructuren. Betalen moet in de gehele eurozone even gemakkelijk en tegen dezelfde kosten mogelijk worden, ongeacht het land waarin de betaalopdracht plaatsvindt. Steinbach: “Na de invoering van de euro in 2001 is de realisatie van SEPA de tweede logische stap om te komen tot een uniforme betaalmarkt. Alle bestaande nationale grenzen, systemen en processen zullen op termijn verdwijnen. Toenemende internationale concurrentie zal leiden tot consolidatie en schaalvergroting, wat zich uiteindelijk zal
vertalen in lagere tarieven voor de banken.”

Tien miljard transacties per jaar
Equens is de eerste processor die binnen Europa de krachten en volumes van twee toonaangevende partijen bundelt. Steinbach: “De consolidatie is met onze fusie in gang gezet. Alle partijen praten nu met elkaar over hoe ze kunnen profiteren van deze nieuwe situatie, hun krachten kunnen bundelen en hun kosten kunnen beperken. Onze ambitie is om een van de belangrijke spelers te zijn in het Europa van de toekomst. Naar verwachting blijven er van de ongeveer vijfentwintig spelers uiteindelijk slechts zo’n drie tot vijf payment processors over. Wij zullen daar zeker één van zijn.”

“Met ons state-of-the-art-IT-platform, efficiënte processen en schaalgrootte kunnen wij aanzienlijke synergievoordelen behalen en daardoor de kosten verminderen voor onze klanten, de banken. Equens is de eerste en vooralsnog enige pan-Europese payment processor en behoort tot de grootste processors van Europa. Dit voordeel willen we gebruiken om ons volume verder te vergroten. Wij streven ernaar ons huidige volume van zeven miljard girale transacties te verhogen naar minstens tien miljard transacties per jaar, en ons jaarlijkse cards-volume van twee naar vier miljard. Dit kan door nieuwe klanten aan te trekken, volumes van andere processors te insourcen en internationale partnerships of nieuwe fusies aan te gaan.”

Full service one-stop-shop
Equens werkt proactief mee aan de standaardisatie van het Europese betalingsverkeer. En dat is belangrijk, want om alle betalingen te kunnen verwerken is het van belang dat alle bankrekeningen binnen Europa uiteindelijk met elkaar in verbinding staan. Steinbach: “Wanneer banken ons een betaling sturen om te verwerken, is het van groot belang dat deze in de hele EU verstuurd en ontvangen kan worden. Van Finland tot Italië, en van Griekenland tot Portugal. Interoperabiliteit en ‘reachability’ zijn daarom cruciaal. Daarnaast voorzien we onze klanten in hun totale behoefte op het gebied van betalingsverkeer, zowel voor girale als voor debitcard- en creditcard-transacties. Bovendien is onze serviceportfolio modulair ingericht, zodat klanten de flexibiliteit hebben om een dienstenpakket op maat te kiezen. Op deze wijze fungeren wij als een soort full service one-stop-shop.”

“Wij hebben in de negen maanden na de ‘geboorte’ van Equens al veel successen geboekt. Zo werken we inmiddels intensief samen met het Italiaanse Seceti, en hebben we onze dienstverlening uitgebreid met een kantoor in Finland. Dus ik ben optimistisch over de toekomst. Natuurlijk is er concurrentie. Maar … Europa heeft competitie nodig! En wij zijn daar absoluut klaar voor. Let wel, argumenten voor de banken om hun betalingsverkeer bij ons onder te brengen zijn overduidelijk: ten eerste onze schaalgrootte, resulterend in kostenreductie bij onze klanten, ten tweede onze kwaliteit, en ten derde onze betrouwbaarheid die we in de laatste decennia hebben bewezen. Betrouwbaarheid, continuïteit en veiligheid zijn uitermate belangrijk. Daarbij zoeken onze klanten vanzelfsprekend naar passende oplossingen tegen de laagst mogelijke kosten. Juist voor die combinatie zijn zij bij ons aan het juiste adres. Niet voor niets luidt de pay-off van onze nieuwe corporate campagne: Nothing equals Equens.”

“Hoe ik de toekomst zie op langere termijn? Binnen drie à vier jaar zal de ontwikkeling van de Europese betaalmarkt in een vergevorderd stadium zijn. Er zullen dan discussies worden gestart voor de stap na SEPA: de global payments area. Want de wereld is natuurlijk groter dan Europa!”