Tomeloze ambitie die staat als een huis
Met een naam als ‘Eiffel’ is de link naar een architectenbureau of bouwbedrijf snel gelegd. Toch is dit niet de dienstverlening waar zakelijk dienstverlener Eiffel zich op toelegt. Met zevenhonderd professionals biedt het bedrijf zijn opdrachtgevers kwalitatieve oplossingen op het gebied van legal, finance en process en zorgt daarbij voor een duurzame verankering van de oplossing. “Door advies gecombineerd met de implementatie van de oplossing nemen we onze klanten alle zorgen uit handen. ‘Grip op de zaak’ noemen we dat.” Algemeen directeur Monique Noomen over oersaaie degelijkheid, tomeloze ambitie en succes.
“Eiffel is geen passende naam voor onze dienstverlening?”, vraagt algemeen directeur Monique Noomen terwijl ze op het puntje van haar stoel gaat zitten. “Juist wel. We vernoemden ons bedrijf naar Gustave Eiffel, de Franse ingenieur die natuurlijk bekend is van de Eiffeltoren, maar ook van onder meer het raamwerk voor het Vrijheidsbeeld en diverse bruggen in Portugal. Een icoon die zijn tijd ver vooruit was. Gustave Eiffel ontwierp en bouwde zijn constructies vanuit duidelijke principes. Zijn bouwwerken moesten degelijk zijn, duurzaam, maar daarnaast ook innovatief en spraakmakend. Waarden die je ook bij Eiffel duidelijk terugvindt.”
Duurzaam
Eiffel, opgericht in 1992, maakte en maakt een snelle groei door. Wie echter een flitsende consultancyorganisatie verwacht achter het zakelijke pand in Arnhem-Zuid komt bedrogen uit. Noomen: “Zoals gezegd zijn we eigenlijk oersaai. Wij bieden onze klanten de oplossing voor hun probleem op juridisch, financieel of procesmatig gebied. Niet meer en niet minder. Net zoals Gustave Eiffel staan ook wij voor duurzaamheid: we bieden totaaloplossingen die blijvend zijn. We leggen niet zomaar een advies neer waarvan de opdrachtgever dan maar moet kijken hoe hij dit gaat implementeren. Ook de implementatie nemen we graag op ons. Daarnaast is Eiffel spraakmakend. We kijken in onze zoektocht naar de beste oplossing verder dan de grenzen van het project. Indien nodig combineren we daarbij onze juridische met onze financiële en procesmatige expertise. En dat kan tot verrassende oplossingen leiden, waar onze klanten het nog lang over hebben. Tot slot zijn we innovatief. We denken in oplossingen, niet in problemen.”
De duurzaamheid die Eiffel nastreeft, zit eigenlijk in de genen van de organisatie, vervolgt Noomen. “Onze degelijkheid blijkt uit onze werkwijze. Zo hanteren we vaste methoden en technieken, waardoor zowel onze professional als de klant altijd zicht heeft op de status van een project. Daarnaast staan we met onze laarzen in de modder. Ook de echte actie ‘in het veld’ beleven we graag als we onze oplossingen implementeren. Dat is voor ons dé manier om feeling te hebben en te blijven houden met ons werkterrein en onze klanten. Klanten met wie we een duurzame relatie nastreven. Gewoon, omdat we geloven dat we onze missie ‘blijvend in control zijn bieden’ alleen kunnen nastreven als we onze klanten door en door kennen. Eiffel is niet van het snelle scoren en verder gaan. We gaan juist voor de verdieping in onze relaties met zowel klanten als onze professionals.”
Tegenstelling
Tot nu toe klinkt het succesverhaal van Eiffel weinig spannend. Met een stormachtige groei sinds de negentiger jaren (het bedrijf werd de afgelopen zes jaar vijf keer opgenomen in de top tien van de Nederlandse ranglijst van snelstgroeiende bedrijven) moet er een geheim zijn. Noomen: “Het geheim van het succes van Eiffel? Dat we zijn wie we zijn.
En that’s it. Wellicht klinkt onze werkwijze niet ‘sexy’, maar dat is hij wel degelijk. Degelijkheid lijkt tegenovergesteld aan ambitie, maar dat geldt bij Eiffel zeker niet. Onze klanten moeten op ons kunnen vertrouwen en weten dat we hun binnen de gestelde termijn de juiste oplossing bieden. Of sterker nog: niet alleen de juiste, maar ook kwalitatief de allerbeste. Veel van onze dienstverlening komt voort uit verandering in wet- en regelgeving. Denk aan veranderende verslagleggingregels, Tabaksblat, Sarbanes-Oxley, rechtmatigheid. Maar ook het verzorgen van de administratie en de voorbereiding op het jaarwerk behoren tot onze corebusiness. Kortom: of het nu gaat om de registrerende of regisserende processen, om activity based management of credit management, compliance of risk … de klant weet dat het goed komt als hij Eiffel inschakelt.”
DNA
“Bij Eiffel handelen we vanuit een groot saamhorigheidsgevoel. Het is onze eer te na niet met z’n allen onze klant grip op de zaak te geven. Hard werken, afspraak is afspraak, samenwerken, zelfstartendheid, ambitie, kennis van zaken. Allemaal waarden die onze professionals stuk voor stuk herkennen. Zowel in het bedrijf als in zichzelf. Want net zoals we een partnership aangaan met onze klanten, doen we dat ook met onze professionals. Zowel voor onze opdrachtgevers als voor onze medewerkers geldt dat we bij elkaar moeten passen. Elkaars DNA moeten hebben als het ware. Anders werkt het in onze ogen niet en wordt niemand er gelukkig van. We vragen ook veel van onze professionals, maar we bieden ook veel. Volop kansen tot ontwikkeling, door training en opleiding, seminars, congressen en themabijeenkomsten, uitdagende projecten. En de kans daadwerkelijk deel uit te maken van de organisatie, mee te denken over het beleid. Dat zijn bij Eiffel geen loze woorden, ieders inbreng is meer dan welkom. Met z’n allen vormen wij de degelijke constructie waarop onze klanten kunnen bouwen. En daarbij gaan we niet voor goed, we gaan voor goud.”