Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – Deloitte

Ervaren Deloitte denkt mee met middenbedrijf

Deloitte beweegt zich in drie markten. Een daarvan is het belangrijke middenbedrijf waar het als marktleider van oudsher sterk is. Deloitte wil zich er nog beter positioneren en er zeer actief zijn. Het middenbedrijf is immers een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Iedere ondernemer wil succesvol zijn”, vertelt Erwin Capitain, partner bij Deloitte. “Ook wij wilden ons beter positioneren in de markt. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de beslissers binnen het middenbedrijf. Dat blijken vooral de directeuren-grootaandeelhouders te zijn, dus ondernemers die zelf leidinggeven. Dit is anders dan bij de grote bedrijven. Op basis van internationaal onderzoek naar de markt van het middenbedrijf hebben we de belangrijkste onderwerpen op de agenda van de directeuren-grootaandeelhouders benoemd. Vervolgens is ‘succesvol ondernemerschap’ de leidraad voor onze positionering geworden. In feite willen wij het debat aanzwengelen over de vraag: hoe word je een succesvolle ondernemer?”

Building the Best
Iedere situatie en iedere markt is anders. Deloitte gelooft dan ook niet in kant-en-klare recepten voor succesvol ondernemerschap. Capitain: “We willen zorgen voor een goede uitwisseling, waarbij ondernemers van ons en ook van elkaar kunnen leren.” Een voorbeeld hiervan is het succesvolle programma van Deloitte ‘Building the Best’, dat al jarenlang in Canada draait. Op basis hiervan wil Deloitte jaarlijks de best gemanagede bedrijven in de middenmarkt publiekelijk presenteren. In het voorjaar van 2008 wordt er een gala georganiseerd en presenteert Deloitte een boek met de vijftig best gemanagede bedrijven. Het betreft ondernemingen met tussen de vijftig en vijfhonderd personeelsleden, niet-beursgenoteerd en gevestigd in Nederland. Ook in Ierland wordt het Canadese programma geïntroduceerd en wellicht in meer Europese landen.

Capitain: “Wij brengen zelf ondernemingen in kaart die zich kunnen kwalificeren voor dit programma. Ook willen wij bedrijven stimuleren zichzelf hiervoor aan te melden. Uiteindelijk komen we tot een jaarlijkse lijst met de vijftig best gemanagede bedrijven van ons land. We hanteren daarbij geen onderlinge rangorde.” Het programma, dat wordt georganiseerd in samenwerking met Het Financieele Dagblad, VNO-NCW, de Kamer van Koophandel, Nyenrode en Ondernemersklankbord, is inmiddels gestart. Tot 1 september liep de voorinschrijving voor de bekendmaking in voorjaar 2008. Na de eerste selectieronde zijn er 150 bedrijven overgebleven. Door middel van diverse screenings komt dit aantal straks op vijftig. In het voorjaar start de inschrijving voor Building the Best 2009. Capitain: “Om tot de laatste vijftig te komen, laten we de kandidaten een aantal vragenlijsten invullen over diverse aspecten. De bedrijven die beter scoren bezoeken wij. Daar nemen we dan een interview af. Degenen die hier uitspringen, worden beoordeeld door regionale jury’s. Er komen vervolgens 75 kandidaten uit voort. Daarna maakt een hoofdjury de laatste selectie.”

Objectieve jury
Capitain: “Strategie, commitment en bekwaamheid; dat zijn de pijlers waarop wij bouwen bij de selectie. Wat betreft strategie: het gaat om de markt, de producten en de ontwikkelingen daarin. Welke rol speel je als bedrijf? Ben je onderscheidend of slimmer dan een ander? Deze rol verschilt per bedrijf en hangt af van de staat van innovatie, de technische kwaliteit, de marketing of de distributie. Bij commitment gaat het om vragen als: hoe sterk is de manager, kan hij of zij goede mensen aantrekken en vasthouden? Qua bekwaamheid denken we met name aan de uitvoering, met behulp van de juiste systemen. Let wel: dit alles staat los van de vraag of een bedrijf wel of geen klant is van Deloitte! De jury is absoluut objectief, daar mag je van uitgaan.”

De voordelen
Voor bedrijven die meedingen zijn er diverse voordelen. Capitain: “Omdat ze dan deel uitmaken van een soort community van goede ondernemers kunnen ze leren van anderen; een klankbord vinden. En ze ontwikkelen vooraf het besef dat ‘samen praten’ zin heeft. Het bedrijf kan bovendien het logo van ons programma gebruiken. Er is media-exposure, er verschijnt een boek en tijdens het gala lanceren wij een magazine waarin al deze bedrijven zich kunnen presenteren. Dit zal zeker helpen bij het aantrekken van nieuw personeel. Want wie wil er nu niet werken bij een van de vijftig best gemanagede bedrijven in Nederland!”

“Tijdens het selectieproces is er ook ruimte voor consultancy van onze kant”, vertelt marketing manager Niels Hovestad. “Wij komen regelmatig langs met een advies.” De deelnemers krijgen tevens een sterkte-zwakteanalyse. Dat geldt ook voor de bedrijven die net niet bij de laatste groep zitten. Capitain: “Idealiter zullen we met de bedrijven die het net niet halen een traject opzetten om zich in een later jaar wel te kwalificeren. Kijk, succesvol ondernemerschap is erg situatiegebonden. Het hangt af van je industrie, of je in een krimpende of groeiende markt zit, van de fase waarin het bedrijf zit, van de arbeidsmarkt en zo meer. Daarom is er geen standaardrecept. Maar Deloitte kent de ervaringen; wij kunnen en willen echt met iedereen meedenken!”