Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Finance gids – advertorial – Coface Nederland

Wereldwijde facilitering van zakendoen

Coface bekleedt een unieke positie in de wereld van credit management. Het wereldwijde netwerk en de expertise op het gebied van debiteuren worden middels een one-stop-shopfilosofie ten dienste van zijn cliënten gesteld. De kernactiviteiten behelzen: informatie over afnemers, bevoorschotting van vorderingen, bespoediging van betalingen en bescherming tegen onbetaald gebleven vorderingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De missie van Coface is het wereldwijd faciliteren van zakendoen tussen bedrijven en daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van de internationale economie. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch weet het mondiaal opererende bedrijf deze belofte gestand te doen door zijn expertise te vertalen in diensten op basis waarvan ondernemingen financieel zekerder kunnen opereren. Een netwerk van vestigingen in 61 landen met 6.000 medewerkers zorgt dat overal ter wereld bedrijven verzekerd kunnen zijn van ondersteuning van hun financieel management en debiteurenbeheer. “Hierin zijn we onderscheidend vergeleken met andere dienstverleners op ons gebied”, vertelt Roy Oenen, Country Manager van Coface in Nederland. “Wij bieden een compleet pakket aan gerelateerde diensten. Coface kan daardoor worden beschouwd als een one-stop-shop voor alles wat met debiteuren te maken heeft: handels- en kredietinformatie, financiering, incasso en kredietverzekering. Voor lokale ondernemingen de voordelen van centrale inkoop en één contactpartij bij wie de ondernemer zich op het zakendoen kan richten. Voor multinationals bovendien de voordelen van lokale service en eenduidigheid van contracten en systemen. Wij kunnen doelmatiger en sneller presteren dan wanneer de
cliënt de diensten van verschillende partijen zou moeten betrekken. Onze klanten zijn mede hierdoor veel sneller verzekerd van de prompte betaling van hun uitstaande zakelijke vorderingen.”

Informatie vooraf, zekerheid achteraf
De financieel sterke basis van Coface biedt een uitstekend uitgangspunt voor de strategie om uit te groeien tot de mondiale leider op het gebied van creditmanagementdiensten. “In de wereld van credit management draait alles om kennis. Bij Coface uit zich dit bijvoorbeeld in een database van ruim 50 miljoen bedrijven wereldwijd die bestudeerd en beoordeeld zijn”, zegt René Tazelaar, commercieel directeur van Coface Nederland. “Deze informatie betrekken onze cliënten vervolgens als informatierapport, als onlinerating (@rating) of als maatwerkkredietlimiet. Zo kunnen onze cliënten zorgvuldig hun handelspartners kiezen alvorens tijd wordt gestoken in kostbare acquisitietrajecten of risicovolle leveringen op kredietbasis. Omzet telt pas als die ook betaald is!” En Coface staat voor de kwaliteit van zijn informatie, immers desgewenst neemt Coface het risico dat de afnemer niet kan betalen over. Kredietverzekeringen vormen de ruggengraat van de Coface Groep.

Werken voor uw kapitaal
Maar zakendoen brengt niet alleen risico’s met zich mee, het legt ook beslag op het werkkapitaal van ondernemers. “Van bestaande klanten ken je als ondernemer de betalingsmoraal, maar van nieuwe klanten moet je het maar afwachten. Bovendien zijn betalingscondities in veel landen aanzienlijk langer dan in Nederland. Maar ook bij Nederlandse debiteuren is het geen rozengeur en maneschijn. Nederland komt er in Europa bijzonder slecht af qua betalingsmoraal, gemeten naar overschrijding van de overeengekomen betalingsconditie”, stelt Edwin Busio, algemeen
directeur van Coface Nederland Finance. “Met het bevoorschotten van vorderingen bieden wij onze cliënten de mogelijkheid om daags na facturatie al over de gelden te beschikken. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld kortingen bedingen bij leveranciers of investeren in nieuwe inkopen en voorraden. “
Het aanbieden van factoring past niet alleen uitstekend bij de door Coface opgebouwde expertise op het gebied van debiteuren en het internationale netwerk, maar past ook bij externe ontwikkelingen, zoals Basel II. In veel gevallen kan of wil de bestaande bankrelatie van een onderneming de financieringsbehoefte als gevolg van groei, seizoenpieken, herstructurering of overname niet volledig volgen. Zij baseren zich veelal op de historische cijfers. Coface kan in die gevallen vaak een passende en flexibele oplossing bieden die zich vooral baseert op de aanwezige vorderingen. Door het kopen van vorderingen is ook off balance een mogelijkheid. “De nieuwe dienstverlening in Nederland vormt onderdeel van onze mondiale strategie. Het is de bedoeling dat de Coface Groep in het jaar 2008 factoring aanbiedt in veertig landen. Op de Duitse factoringmarkt is Coface in zes jaar tijd reeds uitgegroeid tot marktleider.”

Helpen ondernemen
“Zoals gezegd heeft Coface ook incassofaciliteiten in huis”, vertelt Oenen. “Zo bieden we van start tot finish de gehele waardeketen van debiteurenbeheer aan. Alle vier genoemde takken van dienst in huis hebben, is de beste manier om het goed te doen in onze branche. Daarvan zijn we overtuigd. En alleen Coface biedt dit aan.” Innoverend denken, flexibiliteit en snelheid van werken zitten ingebakken in de bedrijfsvoering en werkwijze van Coface. Het management en de medewerkers hebben een ondernemersmentaliteit. “Onze medewerkers zijn bijna zelf ondernemers”, licht Oenen toe. “Ze bezitten het gevoel van ondernemen. Dit betekent dat ze als vanzelfsprekend begrip hebben voor ondernemers, zodat ze met hen kunnen meedenken en als echte zakenpartner van onze klanten kunnen optreden. Onze schaalgrootte, onze crossborder oplossingen en de mogelijkheid alle services als een complementair totaalpakket aan te bieden, maken dat Coface een bijzondere positie inneemt bij het ondersteunen van onze klanten om wereldwijd zaken te kunnen doen.”