Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fileprobleem: “Een politieauto zette onze klant af”

"Op papier is de Nederlandse infrastructuur goed. Maar, als ik van Nederland naar Duitsland rijd kom ik één file tegen en als ik terug naar huis wil zijn het er al drie."

Dat vertelt Gerd Edgar Wuppermann van Wuppermann Staal Nederland in het tijdschrift Interactie. In 1999 is het bedrijf om logistieke redenen van Oostenrijk naar Nederland verhuisd. "In Oostenrijk was de aansluiting op het wegennet slecht, hadden we niet de beschikking over waterwegen en werden we gedwongen het merendeel van ons staal over het spoor te laten komen."
"In Moerdijk beschikken we over drie modaliteiten: weg, spoor en water. De keuze voor Nederland was daarmee een logische. Vanuit Moerdijk exporteren we ons staal naar de rest van Europa en importeren we grondstoffen van heinde en verre."

"Het Nederlandse wegennet zit verstopt", klaagt Wuppermann. "Onze medewerkers worden met hetzelfde probleem geconfronteerd. Nagenoeg niemand van hen woont in Moerdijk en zij rijden iedere dag de file in. Gelukkig merk ik wel dat ook in Nederland het besef leeft dat er iets moet gebeuren."

Dat het openbaar vervoer geen waardig alternatief is, legt Wupperman uit aan de hand van een anekdote. "Een klant werd hier een keer door een politieauto afgezet, ik dacht dat er iets ernstigs was gebeurd. Wat bleek: hij stond op station Lage Zwaluwe en er reden geen treinen meer. De politie heeft hem toen een ligt gegeven om toch hier naar toe te kunnen komen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Initiatieven om het openbaar vervoer in deze regio hoogwaardig te maken zijn helaas een stille dood gestorven", vult Flokstra, directeur Finance & HRM, aan. "Voor de stagiairs is het een groot probleem om op tijd bij ons bedrijf te kunnen komen. Bovendien zien zij de reistijd als een nadeel en met de huidige krappe arbeidsmarkt is dat voor ons een groot nadeel."