Uitzonderlijke prestaties zijn het product van jarenlange training en coaching en niet van talent of vaardigheid. Experts worden dus gemaakt en niet geboren. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Florida, de Emory University en het Max Planck instituut.
Expertise moet volgens die studie aan minimaal drie voorwaarden voldoen: ze moet leiden tot een consistente bovenmaatse prestatie, de expertise vertaalt zich in het generen van concrete resultaten die meetbaar en herhaalbaar moeten zijn. Daarom volstaat gewone training niet wanneer iemand expert wil worden. Gewone training beperkt zich immers tot het herhalen van wat iemand al kan.
Expertise opbouwen is een tijdrovende bezigheid die veel en goede begeleiding vergt. Experts beperken zich niet tot het geven van constructieve feedback; ze weten ook wanneer en of het advies van een coach wel of niet voor hen werkt. De studie wil ook een aantal mythen omtrent expertise doorprikken. Zo zijn individuele getuigenissen van expertise zelden betrouwbaar en wordt aan veel mensen onterecht expertise toegeschreven. Verder is expertise geen kwestie van intuïtie: bij deliberate practice werkt intuïtie zelfs contraproductief.
Bron: Harvard Business Review via Express.be