Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ex-Philips kroonprins naar Alitalia

Andrea Ragnetti, de Italiaan die nog niet zo gek lang geleden bij Philips uitzicht dacht te hebben op de stoel van Gerard Kleisterlee, heeft een nieuwe uitdaging gevonden. Want een uitdaging, dat mag je de leiding over Alitalia wel noemen.

 

Ragnetti volgt bij de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Rocco Sabeli op, die er niet in is geslaagd Alitalia winstgevend te krijgen en daarom afziet van een volgende termijn als ceo. Volgens persbureau AGI zal de wissel eind deze maand worden bekendgemaakt. Ragnetti wordt waarschijnlijk voorgedragen als opperpiloot van Alitalia op 24 februari, de dag waarop de raad van commissarissen de jaarcijfers moet goedkeuren.

Kroonprins

De gewezen basketballer Ragnetti gaat de geschiedenis in als eerste chief marketing officer van Philips. Hij kreeg een budget van honderden miljoenen om te verspijkeren aan Sense and Simplicity, de spectaculaire merkcampagne die vanaf 2004 Philips van zijn stoffige, al te technische imago heeft afgeholpen. Een jaar later kreeg hij een bijbaan als ceo van de divisie DAP, waarin de koffiezetters en scheerapparaten waren ondergebracht. Ragnetti boekte prima resultaten en naarmate het vertrek van Kleisterlee dichterbij kwam, werd hij steeds vaker genoemd als mogelijke opvolger van de Philips-topman. Zijn optreden binnen het bedrijf was echter niet onomstreden, Toen hem in de loop van 2010 duidelijk werd dat de hij buitenspel stond, koos hij eieren voor zijn geld.   

Pauze voorbij

Ragnetti gaf destijds geen reden op voor zijn plotselinge vertrek, wel dat hij toe was aan een lang uitgestelde pauze. Op zijn blog is overigens te lezen hoe het hem tijdens zijn derde sabbatical ('living the desperate housewife life') vergaat. Het is te hopen voor de charmante topmarketeer dat hij die heeft benut om goed uit te rusten, want bij Alitaila is werk aan de winkel. De maatschappij viel in 2008 nog om en is nu (deels door de weigering van Berlusconi om de nationale trots aan het buitenland te verkopen) voor een kwart in handen van Air France-KLM. Dat wil de Italianen in 2013 volledig overnemen. Maar voor die tijd moet wel de bezem door Alitalia, dat – net als veel andere nationale luchtvaartmaatschappijen – in het verleden zwaar leunde op de overheid, ten prooi viel aan stakingen en de grootste moeite had met saneren. In 2000 liep een vergevorderde fusie met KLM nog stuk op de problemen in Italië.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Handen uit de mouwen

Als Ragnetti zijn mouwen heeft opstroopt, zal hij moeten zorgen voor een grotere omzet per passagier en een hogere beladingsgraad, die steevast ver onder het Europese gemiddelde liggen. Het is niet zo dat zijn voorganger de boel heeft laten versloffen in de krappe vier jaar van zijn bewind: de vloot is vernieuwd, het aantal bestemmingen uitgebreid en Alitalia won tweemaal op rij de prijs voor 'Best Airline Cuisine'. Maar nog steeds is Alitalia te zeer afhankelijk van zijn thuismarkt, die er door de eurocrisis niet best aan toe is.

Dealen met Nederlanders

De overname door het Frans-Nederlandse Air France-KLM is voorlopig ook onzeker door de problemen waarin ook dit bedrijf verzeild is geraakt. De beurskoers is zo ver gezakt, dat samengaan via een aandelenruil minder aantrekkelijk is geworden. Mochten de banden toch worden aangehaald, dan heeft Ragnetti een belangrijk voordeel vergeleken met zijn voorganger: hij weet hoe hij met Nederlanders moet omgaan. Of, cynischer: hij heeft bij Philips misschien juist geleerd hoe het niet moet.

Lees ook: