Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Even Afrika terugbellen

Tijdens de nationale retourweken zamelde het bedrijf Zonzoo in heel Nederland meer dan 40.000 tweedehands mobieltjes in. Het doel: recycling en verkoop in andere landen. Het succesverhaal in vier stappen.

1. Variabele franchiseformule

Zonzoo is in de markt gezet door de ­Engelse Greener Solutions Group. Hun doel: de 35 miljoen mobieltjes die jaarlijks in Europa worden vervangen niet op de vuilnisbelt te laten belanden, maar op te ­knappen en daarna weer te verkopen. In Nederland dragen Marcel Stiphout en Pieter van Os het merk, al blijft de ­holding betrokken bij de bedrijfsvoering. Stiphout: “We zijn geen 100% franchisenemers. We investeren samen in nieuwe ­kanalen, partners en projecten. Een deel van de winst gaat naar de holding.”

2. Iedereen profiteert

Zonzoo is een typisch geval van win-win-win. De consument krijgt geld voor het oude mobieltje, de holding een percentage van de marge, goede doelen standaard 5 procent over de inkoopprijs, het milieu wordt gespaard. En Afrikanen, Chinezen en ­Indiërs krijgen tegen een redelijke prijs een telefoon. Tweedehands, maar dat is geen probleem, zegt Stiphout: “De vraag is daar enorm. Dus gaan fabrikanten goedkope modellen produceren, maar die hebben vaak niet de leuke functies waar vraag naar is, zoals een camera.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Slim samenwerken

Zomer 2009 gingen Stiphout en Van Os van start. Ze sloten een mediadeal met SBS, Veronica en Net5. Daarnaast werkt zonzoo samen met een partij die lokale economieprojecten ondersteunt in Afrika (waar telefoons kunnen worden verkocht) en met TNO en Text To Change voor de ontwikkeling van een extra ­microscoopmodule bij een Nokia-telefoon. Daarmee kan de gebruiker per sms de uitslag van een bloedlichaampjestest versturen.

4. Achterdocht wegnemen

Per 1 maart krijgt zonzoo een outlet bij een grote retailer. Daar krijgt de consument direct geld voor de oude mobiel, of een waardebon. Stiphout: “Zo hopen we een deel van het wantrouwen bij de consument weg te nemen.” Na inzameling worden de mobieltjes in München opgeknapt. Stiphout wil met zonzoo het hele logistieke proces transparant maken. “Opkopers van telefoons zitten nu vaak in Hongkong, die zijn moeilijk te volgen. Ons ideaalbeeld is dat de consument uiteindelijk zelf aangeeft waar z’n mobieltje naartoe moet worden gestuurd.”