Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

EU: hoge straf voor bedrijf met illegalen

De Europese Commissie wil dat alle EU-landen strenge regels invoeren voor bedrijven die illegalen in dienst hebben. Als de Commissie haar zin krijgt, mogen dergelijke bedrijven voor straf vijf jaar niet meer meedoen aan openbare projecten. Ook moeten zij alle overheidssubsidies en EU-gelden terugbetalen die ze hebben gekregen in het jaar voordat ze werden betrapt.

De voorstellen waarover de Commissie volgende week beslist, maken deel uit van een pakket maatregelen waarmee de EU de illegale immigratie wil ontmoedigen. De Commissie wil ook de mogelijkheden voor legale immigratie verruimen. Dit najaar komt ze met een voorstel voor een soort Europese ‘blue card’ voor hoog opgeleide immigranten. Daarnaast moeten de EU-landen volgens Brussel afspraken maken met ontwikkelingslanden over het tijdelijk toelaten van arbeidskrachten.

Vrijwel alle EU-landen kennen al sancties voor werkgevers die illegalen in dienst hebben. Volgens de Commissie schieten die tekort, gezien het grote aantal illegalen in de EU. Naar schatting gaat het om 4,5 tot 8 miljoen mensen. Daarom wenst Brussel een gecoördineerde aanpak.

Lees meer in de Volkskrant

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.