Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Essent-ceo: Nest is een opstap naar meer slimme diensten

Essent overweegt camera's, rookmelders en sporthorloges als extra dienst aan te bieden aan klanten, zegt ceo Erwin van Laethem.

Sinds deze week is de Learning Thermostat van Nest Labs in ons land te koop. Essent is het eerste energiebedrijf in Nederland dat de slimme thermostaat aanbiedt aan zijn klanten. De thermostaat is bedacht door Nest Labs, dat in januari dit jaar werd overgenomen door Google voor 3,2 miljard dollar. Essent-ceo Erwin van Laethem spande zich persoonlijk in voor de deal met Google, zo vertelt hij in een exclusief interview met Management Team. Die deal sloot de Vlaming niet alleen voor Essent, waar hij sinds 2012 ceo is, maar voor het gehele moederbedrijf RWE. Volgens Van Laethem is de thermostaat van Nest ‘een juweel aan de muur’. Maar wat levert het op voor zijn bedrijf?

MT: Hoe heeft u deze deal tot stand gebracht?

Van Laethem: 'Een collega van me heeft Tony Fadell, de man achter Nest Labs, ontmoet tijdens het World Economic Forum in Davos in januari 2014. Hij wilde graag verder praten met ons. Half maart hebben we elkaar getroffen op een vrijdagavond op Schiphol. Toen zijn we direct concreet geworden. Vanaf dat moment heeft het slechts zes weken geduurd voor we de deal sloten. De volledige uitwerking van het contract duurde uiteraard langer, een paar maanden.'

Vanwaar die snelheid?

'Nest wilde heel graag snel de Europese markt op. Ze zagen dat mensen in Nederland en het Verenigd Koninkrijk de Nest al hadden gekocht in de Verenigde Staten, en het apparaat hadden aangepast voor hun huis. Nederland is immers een land van early adopters. Nest zag die interesse bij het publiek. Bovendien hadden wij als Essent in Nederland al drie jaar ervaring met onze e-thermostaat, die met de smartphone te bedienen is. Nest was op zoek naar een grote energiepartner met veel klanten. Ons moederbedrijf RWE heeft een sterke positie in Nederland (2,7 miljoen klanten, RvdO) en ook in het Verenigd Koninkrijk (5,4 miljoen klanten). Dat maakte ons interessant voor Nest. Voor hen is de geloofwaardigheid van een grote energieleverancier zoals wij belangrijk. Toen we in april in het Verenigd Koninkrijk begonnen met de uitrol, ging het meteen heel snel. De inbreng van de ervaring met de e-thermostaat vanuit Nederland heeft enorm geholpen in het Verenigd Koninkrijk. Vanuit Nest kregen we zelfs de opmerking, jullie gaan te snel, kunnen jullie alsjeblieft een beetje langzamer. Dat vind ik nogal wat, dat juist een bedrijf uit Silicon Valley het snel te vindt gaan.'

Gebruikers maken zich zorgen over de manier waarop Google data verzamelt. Hoe veilig is de thermostaat?

'De data die de thermostaat van Nest verzamelt gaan naar Nest. Niet naar ons. De gegevens blijven eigendom van Nest en klanten kiezen zelf wat ze willen delen. Er gebeurt niets met de data zonder dat de klant toestemming geeft. Afhankelijk van de keuze die de klant maakt, krijgt hij meer of minder mogelijkheden op zijn toestel. Wij hebben bij onze klanten in ieder geval geen zorgen hierover gemerkt.'

Hoeveel inschrijvingen heeft u al binnen en wat is uw doelstelling?

'Het loopt storm sinds we de voorinschrijving hebben geopend, begin september. Getallen wil ik nog niet noemen, maar het is boven verwachting.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat heeft Essent eraan?

'Wij willen door het aanbieden van de Nest onze klanten langer vasthouden. Daarom bieden we ook een gratis Nest bij een vijfjarig energiecontract, en een aantrekkelijk geprijsde bij een driejarig contract. Een tweede aspect is dat we dit als basis zien voor het toevoegen van nieuwe diensten die de klant comfort bieden. Denk aan camera’s, rookmelders, maar ook een sporthorloge dat lichaamsfuncties meet, wat weer te maken heeft met de temperatuur in huis. Allemaal zaken die het comfort in huis verhogen, zonder dat het moeite kost. Dat willen we verder uitbreiden. We kijken actief naar nieuwe partners voor zulke diensten. Drie weken geleden ben ik naar de Amerikaanse westkust gegaan om potentiële partners te ontmoeten. Daar gebeurt heel veel. Namen kan ik niet noemen. Ook in Berlijn en in Israël wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe toepassingen. Dat past in ons streven om als leidende partij volop mee te innoveren.'

Is dit een marketingtool of een noodzaak?

'Energiebedrijven moeten op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Klanten besparen steeds meer op hun energieverbruik en tegelijk is er een overcapaciteit bij producenten, waardoor onze marges flinterdun zijn. De traditionele energielevering zoals we die al zo lang kennen, loopt op zijn einde. In plaats daarvan moeten we andere manieren vinden om onze waardestromen, onze resultaten, op niveau te houden. Dat kan alleen door te innoveren.'

Meer over slimme energie: