Als iedereen hetzelfde denkt, denkt iemand niet na
Kennis maken is leren, zo schrijft Dick Middelhoek in een vorige column. Ik ben het roerend met hem eens, vooral als de kennismaking plaatsvindt tussen mensen die net even anders tegen de zaken aankijken. Ontmoetingen die uitmonden in gesprekken waarin we uitgedaagd worden onze eigen overtuigingen tegen het licht te houden.
We weten het immers zo goed: leraren kunnen niet rekenen, vmbo-leerlingen zijn dom en onhandelbaar, alle onderwijsvernieuwingen zijn mislukt, op een Islamitische school word je extremist en een Canadese hoogleraar kan de problemen van ons onderwijssysteem oplossen.
Parkeren
Tegenstrijdige berichten worden niet opgemerkt, gezien als de uitzonderingen die de regel bevestigen of resulteren in een nieuwe overtuiging die we eenvoudigweg naast onze bestaande parkeren. We hebben oog voor de signalen die onze opvattingen staven en gelukkig helpen de media ons aan de berichten die de (onze) waarheid verder aan het licht te brengen: ‘coalitie kleedt burger financieel uit om zich te kunnen uitleven in linkse hobby’s’.
Adviseur
In onze zoektocht naar antwoorden luisteren we ook graag naar adviezen van anderen. Een goed gesprek met een adviseur kan immers nieuw licht op de zaak werpen en de oplossing voor een probleem binnen handbereik brengen. Een goede opleiding en jarenlange ervaring staan bekwame adviseurs ten dienst om de vraag van hun opdrachtgever te vertalen naar een constructieve oplossing.
Overtuiging
Maar als u een ervaren adviseur aan uw tafel heeft zitten die ‘het’ meteen ziet en al vol enthousiasme in ‘de’ oplossing schiet…wees er dan niet meteen van overtuigd dat u hiermee werkelijk geholpen bent. Ook de adviseur is immers toegerust met eigen overtuigingen.
Wijzer
U, uw medewerkers, uw aandeelhouders of uw adviseurs, u heeft allen zo uw beelden van de voorliggende kwestie en uw opvattingen over de goede aanpak. Verkenning van de verschillende gezichtspunten levert niet alleen een completer (beter) beeld van de situatie op en een breder palet aan oplossingsmogelijkheden; u wordt er ook gewoon wijzer van.
Tenslotte
Het moge duidelijk zijn: ik ben ervan overtuigd dat de betere inzichten ontstaan in dialoog met de omgeving. Dus als u dit onzin vindt, laat het rustig even weten. Misschien wordt het tijd om mijn opvatting te herzien……..
Over Erika Krone
Drs. Erika Krone (1960) studeerde onderwijskunde naast haar baan als teamleider op een neurochirurgie intensive care. Ze vraagt zich wel eens af waar zij in die tijd het meeste leerde. Na haar studie werkte zij enkele jaren als onderwijskundig adviseur voor de Rijksuniversiteit Leiden, waarna zij directeur werd van een grote kleurrijke vmbo. Haar uitdaging was het ontsluiten van nieuwe wegen voor haar leerlingen en medewerkers. Inmiddels is zij senior adviseur bij Bestuur en Management Consultants, een organisatie die haar volop stimuleert een bijdrage te leveren aan de publieke sector. Haar liefde voor jonge mensen en passie voor leren verklaren haar betrokkenheid bij veranderingsprocessen in het voortgezet onderwijs. Haar man Rogier en zoons Jordy, Jay en Cas verklaren haar levenslust en geluk.
Haar motto van vandaag: Als je loslaat heb je twee handen vrij.