In minder tijd en met minder geld kunnen bedrijven nóg beter leren wat de klant in hun product zoekt, zei de grondlegger van de Lean Startup-filosofie, die maandag de hoofdgast was op een evenement voor startup-ondernemers in Amsterdam. ‘Veel bedrijven weten simpelweg niet of hun product wel goed in de markt zal vallen. Door op die manier te werken, zijn we op grote schaal bezig elkaars tijd te verdoen.’ Eric Ries heeft de toon meteen gezet. Hij spreekt in keurige volzinnen en kiest zijn woorden met humor. ‘In plaats van op goed geluk iets te bedenken, kun je een startup ook zien als een serie experimenten.
Bedenk wat je wilt maken, formuleer een hypothese en ga die vervolgens testen. Net zo lang tot je product marktwaardig is.
Silicon Valley
Ries weet er alles van, hij moest zelf in 2006 vechten om aan alle aanvragen voor zijn boek The Lean Startup te kunnen voldoen. Hij is een veelgevraagd spreker, heeft een positie als onderzoeker aan de Harvard Business School en adviseert diverse startups in Silicon Valley. De startup-goeroe is op initiatief van het Amsterdamse crowdfundingsplatform LiveOnDemand ingevlogen en staat voor een volle zaal ondernemers uit de startup-scene.
Verminder ‘waste’
In zijn verhaal pleit Ries vooral voor het drastisch verminderen van ‘waste’, ofwel de kanten van een product die niet in het belang van de beoogde afnemer zijn. ‘Doordat bedrijven te weinig oog hebben voor de behoefte van hun afnemer, nemen ze veel te veel waste mee in hun redenering. Daar kun je niks mee. Kortom: zonde van de tijd en vooral van het geld dat is gestoken in de ontwikkeling van het product.’
Geef ruimte
De vermindering van waste staat centraal in de filosofie van de Lean startup, die ondanks de naam ook toepasbaar is op normale bedrijven. Ries wordt dan ook veel gevraagd om grote organisaties als General Electric en de Amerikaanse overheid ondernemender te maken. Zijn belangrijkste advies: geef ‘ondernemers’ in het bedrijf de ruimte om fouten te maken.
Leren van fouten
Het leren van fouten staat centraal in de Lean Startup-filosofie, die is gebaseerd op het beroemde productiesysteem van Toyota. Door op kleine schaal het effect van een productaanpassing te meten, worden de fouten eruit gehaald. Bij elke fout wordt de ondernemer een stukje wijzer en het eindproduct een stukje beter.
Belonen
‘Of het nou overheden, grote corporates of kleinere bedrijven zijn: ondernemers zitten overal”, aldus Ries. “In de huidige bedrijfscultuur worden mensen alleen opgeleid om hun fouten te verbergen. Want wie fouten maakt, doet zijn werk niet goed. Dat is een misvatting; van fouten leer je. We moeten deze mensen juist belonen in plaats van hun fouten af te straffen door ze te ontslaan.’ Ries lacht: ‘Het overgrote deel van wat ik in mijn leven heb gedaan, is mislukt.
Wie geen fouten maakt, maakt niets!’
Koerswijzigingen
Volgens Ries is het voor bedrijven die meer ‘Lean’ willen denken, van groot belang om regelmatig van koers te wijzigen en fouten te verbeteren. ‘Hoe korter de periode tussen een koerswijziging, hoe sneller je als bedrijf leert wat er nog schort aan je product, app of dienst. Op die manier vergroot je de kans op succes binnen het budget wat je hebt als bedrijf.’
Op een ravijn af
Verder doen bedrijven er verstandig aan om de focus op hun product te verleggen naar het productieproces. Als voorbeeld noemt Ries een fictieve auto die recht op een ravijn afrijdt. ‘In plaats van het stuur om te gooien zijn sommige ontwikkelaars alleen maar bezig met hoe zuinig die auto is. De nieuwste aanpassing is dan een extra versnelling waardoor de auto nog harder kan – en toch blijft hij richting dat ravijn rijden.’