Er wordt veel meer over uw bedrijf en uw producten geroepen op internet dan u denkt. Immers, steeds vaker gaan consumenten via blogs en fora bij elkaar te rade voordat ze een aankoop doen. Via 'Opinion Mining' komt u erachter wát er over u gezegd wordt.
Sentimenten analyseren
'Opinion Mining' heet de nieuwste tool waarmee geanalyseerd kan worden hoe het gesteld is met het imago van uw bedrijf of hoe er gesproken wordt over uw producten en diensten door de gebruikers van internet. Op basis van eigen technologie van ‘search solutions company' Teezir, hebben dit Utrechtse bedrijf en adviesbureau Deloitte deze oplossing ontwikkeld en verkopen zij die gezamenlijk aan bedrijven. Hiermee is het mogelijk om online sentimenten te analyseren. In gewoon Nederlands: men kan haarfijn uitzoeken hoe er over u gesproken wordt en of uw imago en uw producten aan een opknapbeurt toe zijn.
Voorkom schade
Vooropgesteld: voor een bedrijf is het van groot belang dat er door consumenten positief over hen wordt gecommuniceerd. U kunt nog zo'n mooie STER-spot hebben of een geweldig feelgoodverhaal in de plaatselijke krant: uw potentiële klanten gaan allereerst te rade bij consumenten. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten het meeste vertrouwen hebben in aanbevelingen door andere consumenten, gevolgd door de opinie van consumenten op weblogs. Kortom, u kunt maar beter weten wat er over u wordt geroepen op het net. Zo kunt u ook snel en adequaat reageren op trends in de markt en klachten van gebruikers om eventuele schade te voorkomen.
Maar we hebben toch Google?
En dit kan allemaal met behulp van Opinion Mining. Maar ongetwijfeld ligt scepsis op de loer. Immers, we hebben toch Google? Even de bedrijfsnaam of productnaam intikken en u weet in geen tijd wat er allemaal over u gezegd wordt. "Klopt", zegt Krispijn Bertoen, director business development bij Teezir. "Maar dan krijg je een bak informatie waar je niets mee kunt. Je kunt ook een knipseldienst inhuren, maar wat doe je met de vergaarde informatie? Je hebt dan veel mensen nodig om dat goed te analyseren en conclusies te kunnen trekken. Met ons systeem kan één persoon voor een gedegen sentiment analyse zorgen."
Kost dat?
"De kosten variëren. Via de site www.whorules.nl kun je al op basisniveau kosteloos een showcase (in beta vorm) van onze technologie zien en kun je zelf op de site sentimenten laten analyseren. Vervolgens is het mogelijk de services uit te breiden door een abonnement te nemen op de professionele service vanaf ongeveer 1000 euro per maand. Het volledig configureren van een klantspecifiek dashboard, dat heel nauwkeurig sentimenten meet en rapporteert, behoort ook tot de mogelijkheden. Wij gooien dus geen ladingen informatie over de schutting, maar we leveren directe, relevante data en meningen en het systeem levert tevens een eindoordeel, met overzichtelijke grafieken waaruit blijkt of en op welk gebied uw bedrijf positief of negatief over de tong gaat."
Drie tips
De vraag is alleen: wat doe je met die informatie? Kortom, hoe zorg je ervoor dat mensen niet negatief over je chatten op internet? Bertoen: "Helemaal voorkomen is niet mogelijk. Toch zou ik in dit kader graag drie tips geven. Op de eerste plaats moet je als bedrijf zorgen dat je open en transparant bent. Dat is altijd goed voor je imago. Op de tweede plaats doe je er goed aan om via sentiment analyse erachter te komen wat er over je gezegd wordt en moet je er adequaat op reageren. En punt drie: neem alle kritiek op internet serieus. Wordt er geklaagd over interne processen, bijvoorbeeld over de afhandeling van producten, reageer daar dan op en onderneem ook actie. Het is voor elk bedrijf van groot belang dat je weet wat er over je gezegd wordt en dat je daar ook wat mee doet. Ga er maar vanuit dat de concurrentie dat ook doet. Wie dit ontkent, ontkent de ´word of mouth´ en is er niet van doordrongen dat user generated content een steeds belangrijker rol gaat spelen."
Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.