2015 is voor smartphonefabrikanten een prima jaar geweest. In totaal zijn er wereldwijd ruim 1,4 miljard mobieltjes verkocht, een groei van ruim 10 procent ten opzichte van 2014. De markt wordt vooral gedomineerd door Samsung, Apple en in mindere mate Chinese fabrikanten als Huawei en Xiaomi. Een fabrikant als HTC, ooit bekend van onder meer de Google G1 en Nexus One, heeft zijn focus verlegd naar wearables en vooral virtual reality. En HTC is bepaald niet de enige fabrikant die eerst zijn geld verdiende met het verkopen van mobieltjes, maar nu zijn focus – in meer of mindere mate – heeft verlegd naar andere markten. Een overzichtje:
1. HTC: VR-specialist
HTC was ooit een vooraanstaand smartphonemerk, maar gokt sinds kort hevig op de virtual reality-markt. De HTC Vive moet 5 april in de winkel liggen voor de lieve som van 899 euro. Daarvoor krijg je onder meer de VR-headset, de twee draadloze controllers en de basisstations.
De innovatie, samen ontwikkeld met Valve, moet de Oculus Rift van Facebook naar de kroon gaan steken. De eerste recensies zijn (gematigd) positief. Het belang van van het Taiwanese concern, bekend van de eerste Google-telefoons G1 en Nexus One, op de mobiele smartphonemarkt is sterk afgenomen. Het marktaandeel lag ooit op 10 procent, maar ligt nu rond de 1 procent. Grote vraag is of de HTC Vive een hit wordt en HTC van de ondergang gaat reden.
Ceo Cher Wang (57) zegt in een interview met de Britse Telegraph: ‘Met VR wordt technologie onbegrensd. Het verandert alles. Chirurgie, onderwijs, wetenschap en het winkelen.’
Foto: HTC.com
2. Nokia: netwerkpartij en navigeerder
Nokia was lange tijd dé mobieletelefoonmaker van de wereld. Sterker nog: van 1998 tot 2012 verkocht geen ander bedrijf zoveel mobieltjes als de Finnen. In 2007 werd nog een omzet gedraaid van 51 miljard euro met een nettowinst van 7,1 miljard euro. In 2010 werkten er nog 132.000 mensen bij Nokia. Volgens gadgetsite Stuff heeft het Finse bedrijf 12 modellen op de markt gebracht die de aarde deed schudden. Modellen als de 5110, de 3210 maar ook het pioniersmodel N95 uit 2007, volgens sommigen de eerste smartphone ooit met een 5 megapixel camera, GPS-functie, navigatiesoftware, games en een Flash-vriendelijke browser.
De introductie van de iPhone door Apple betekende feitelijk de doodsteek voor Nokia. De neergang werd in 2011 ingezet. Een samenwerking met Microsoft mocht niet meer baten. In 2013 kocht de softwaregigant uit Redmond de complete mobiele tak inclusief patenten over voor 5,4 miljard euro. Niet dat de omzet compleet inzakte, in 2012 werd nog een omzet van 30 miljard euro behaald, nog inclusief inkomsten uit de mobiele tak.
De focus ligt anno 2016 vooral op het aanleggen en onderhouden van mobiele telefoonnetwerken. In 2015 werd het Franse Alcatel-Lucent gekocht voor 15,6 miljard euro (in Nokia-aandelen). Na Ericsson is Nokia wereldwijd nummer twee op de markt van mobiele netwerken.
De andere activiteit, navigatiedienst HERE, is in augustus 2015 verkocht aan een consortium van drie Duitse automakers: Audi, BMW en Daimler. De autofabrikanten willen de technologie gebruiken om in hun auto’s in te bouwen.
Foto: Flickr.com
3. Blackberry: draadloze tech-expert
Een andere gigant was de Canadese firma Blackberry, eerder bekend als Research in Motion (RIM). Een van de sterkste punten van Blackberry was de veiligheid van haar mobiele besturingssysteem.
Vanaf 2001 had RIM veel succes op de zakelijke- en overheidsmarkt met modellen als de Pearl 8100, de Curve 8300 en de Bold 9000. Ondanks het megasucces van Apples iPhone bleef Blackberry tot ongeveer 2011 een speler in de mobiele smartphonemarkt. Maar steeds meer mensen, ook de zakelijke markt, wilden liever een aanraakschermpje in plaats van een fysiek toetsenbordje. Maar ook de komst van Googles Android-systeem betekende slecht nieuws voor Blackberry. De neergang wordt pijnlijk zichtbaar zodra de bedrijfswaarde in slechts 5 jaar tijd is gekelderd van 84 miljard dollar in 2008 tot 5 miljard dollar in 2013.
Nieuwe smartphone-modellen als de Z10 en Blackberry Passport wisten niet massaal potten te breken, enkele Blackberry-adepten daargelaten. Anno 2016 tracht ceo John Chen, die sinds eind 2013 de scepter zwaait, Blackberry als specialist in draadloze technologie te positioneren op de zakelijke markt. In dit interview zegt Chen dat de focus ook voornamelijk op de business-to-business markt ligt en minder op business-to-consumer.
Foto: Flickr.com
4. Palm: nieuw leven?
Palm is sinds begin jaren 90 bekend als fabrikant van zogenaamde ‘personel digital assistants’ (PDA). Het bedrijf ontwikkelde een eigen besturingssysteem, PalmOS, voor zowel PDA’s als smartphones. Het was ook de grondlegger van webOS, waarmee smartphones meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren, en enyo.js, een open-source Java-script waar HTML5-apps op kunnen draaien.
Bedrijven als HP, dat Palm in 2010 voor 1,2 miljard dollar opkocht, en LG gebruiken nog steeds (opvolgers) van deze technologie. Eind 2014 kwam Palm nog in het nieuws: HP verkocht de intellectuele rechten zoals het logo aan het concern TCL. Dit Chinese concern, dat ook onder meer Alcatel-telefoons op Android op de markt brengt, wil nu Palm nieuw leven gaan inblazen via een heuse crowdfundingactie. History repeats…
Foto: Flickr.com
5. Ericsson: terug naar netwerken
Het Zweedse Ericsson betrad in 2001 door een joint venture met Sony de mobieletelefoniemarkt. De aanwezigheid duurde nog tot 2012, toen Sony de resterende aandelen uit het gezamenlijke bedrijf overnam. Doordat Sony Ericsson op het besturingssysteem Symbian van Nokia gokte, werd het voorbijgelopen door Apple (iOS) en later Android.
De vrijage met de mobiele markt was van zeer korte duur, zeker geplaatst in de rijke historie van Ericsson, dat al sinds 1876 bestaat. De van origine bouwer van onder meer telefoonmasten legt zich nu volledig toe op het bouwen en onderhouden van telecommunicatienetwerken. Zo is Vodafone Nederland klant van Ericsson voor haar Nederlandse netwerk.
Bron: MT.nlFlickr.com