Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elke source zijn eigen course

De managementbladen staan er vol van, sourcing, outsourcing, offshoring, u noemt het maar op. Een hype? Nee, zeker niet. Het uitbesteden van activiteiten, of het nu gaat om productieprocessen, administratieve processen of ict-diensten is al meer dan een decennium gaande.

Dat is een gezonde en zelfs noodzakelijke ontwikkeling als je het bekijkt vanuit een wereldwijd concurrentieperspectief. En het is niet alleen een ontwikkeling bestemd voor de grote bedrijven als ABN Amro, Shell en KLM, maar ook voor het mkb.
Toch lopen veel outsourcingtrajecten niet goed af. Zo zien we de laatste tijd meer en meer verhalen opduiken over het beëindigen van activiteiten in landen als India en in Oost Europa. De waslijst van fouten, gemaakt voor, tijdens en na afloop van het uitbestedingsproces, is lang. Ik ga ze niet allemaal voor u opsommen, maar licht er graag één uit.
Zeker, het lijkt een cliché, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Toch nemen vele organisaties ondanks alle bekende foutenlijstjes aan het begin verkeerde beslissingen. In diverse voortrajecten van bijvoorbeeld ict-uitbestedingsprocessen laten bedrijven zich bijstaan door professionele ict-insourcers. Ja, dat zijn bedrijven die er juist baat bij hebben dat u uw spulletjes de deur uitzet. Veelal gaat dat ten koste van een onafhankelijk en objectief oordeel over de echte wenselijkheid c.q. noodzakelijkheid van een uitbestedingsoperatie.
De focus ligt al heel sterk op de kostenvoordelen in plaats van op de strategische meerjaren impact op interne competenties en concurrentievoordelen. De kracht van organisaties wordt immers mede bepaald door de zwakste schakel in de keten. En wat blijkt bij de die rücksichtsloze uitbestedingen, de kosten nemen toe en de klanttevredenheid neemt af. Juist daarom is deze strategische bezinning zo vreselijk hard nodig. Op basis daarvan kunnen cruciale bedrijfsactiviteiten beter worden onderscheiden en de juiste outsourcingpartners worden geselecteerd. Zo ontstaat voor elke outsourcing een juiste strategische course, gebaseerd op lange termijn impact en interne en externe haalbaarheid.

Eric de Groot is partner bij Boer & Croon Strategy and Management Group

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.