Elektrisch rijden is niet alleen maar goed voor mens en milieu. Met name in de productie van de batterijen en de winning van de lithium die daarvoor als grondstof wordt gebruikt, schuilen duurzaamheidsproblemen, zo waarschuwt een Nederlands onderzoeksinsituut.
SOMO, Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen, waarschuwt in zijn rapport The electric car battery; sustainability in the supply chain alvast de producenten van batterijauto's en hun toeleveranciers. Goed, de elektrische auto kan voordelen hebben voor de luchtkwaliteit in grote steden en zelfs voor het milieu als geheel, mits de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt. Maar het rapport stelt dat er meer moet worden meegewogen om te bepalen of elektrisch rijden duurzaam is.
Lithium
De productie van de lithiumbatterijen waarmee de meeste elektrische auto's zullen worden uitgerust, stuit bijvoorbeeld op problemen voor mens en milieu. Lithium is sinds alle telefoons en andere elektronica met lithium-ion batterijen zijn uitgerust een gewilde grondstof, de komst van batterijauto's heeft een extra prijsopdrijvend effect. Nu al zorgen de verwachte winsten op het materiaal voor sociale spanningen in Bolivia, een land waar het ruim voorradig is en dat probeert een eigen batterijenindustrie van de grond te krijgen. Daardoor ligt het nu al in de clinch met buurland Chili, dat dezelfde ambities heeft en nu nog de grootste lithiumexporteur is. Verder is er onrust vanwege buitenlandse mijnbouwfirma's, die de populaire bodemschat komen opgraven. Ook interessant: behalve Bolivia en Chili zijn Argentinië, China, de VS en Afghanistan de enige landen met lithiumreserves van belang. Behalve lithium zitten er ook een stof als cobalt in lithium-ion accu's, vaak afkomstig uit Congo.
Batterijproductie
In China wordt soms slecht met de werknemers omgesprongen in de fabrieken waar de batterijen worden gemaakt. Build Your Dreams (BYD), de Chinese accufabrikant die zichzelf heeft omgevormd tot pionier in elektrische wagens, is al berucht om zijn arbeidsintensieve productiemodel, waarbij Chinese en internationale arbeidswetgeving wordt geschonden. Dat baseert SOMO althans op gesprekken die zusterorganisatie Globalization Monitor vanuit Hongkong hield met de werknemers. Die maken gedwongen overuren en zijn niet bij een vakbond aangesloten.
Nog niet duurzaam
SOMO-onderzoeker Tim Steinweg klinkt pessimistisch: 'De toeleveringsketen van veel consumentengoederen veroorzaken ernstige schade en mensen over de hele wereld. De productieketen van de elektrische auto vormt daarop geen uitzondering.' Hij concludeert in zijn rapport, dat de productieketen van batterijauto's nog volop in ontwikkeling is, maar dat het geen kwaad kan die ontwikkeling goed te volgen om te zorgen dat goede werkomstandigheden en milieubehoud verzekerd zijn. Want pas dan mogen we van SOMO de elektrische auto als een duurzaam product beschouwen.
Lees ook:
-
Elektrisch rijden kan draadloos
- Epyon: Auto opladen in een kwartiertje
-
Volle tank voor 5 euro
- TB Test: Opel Ampera
-
TB Test: MItsubishi iMiEV
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.