Het was het schoolvoorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen twee sterke bedrijven: de Senseo. Helaas komt aan de ooit zo succesvolle symbiotische relatie een eind. Philips stapt eruit en Sara Lee gaat alleen verder.
Donderdag maakte het elektronicaconcern bekend dat het zijn belang van 50 procent voor 170 miljoen euro verkoopt. Philips blijft nog wel tot 2020 exclusief de Senseo-apparaten produceren en distribueren, maar Sara Lee krijgt de zeggenschap over het merk Senseo.
Senseo werd in 2001 in Nederland gelanceerd. Philips produceerde de machines, Douwe Egberts leverde de koffiepads. Daarna werd Senseo in nog eens 10 landen op de markt gebracht. Meer dan tien jaar verder zijn meer dan 33 miljoen koffiemachines verkocht.
Nespresso domineert
In de loop der jaren is Senseo echter in de verdrukking gekomen. Nestlé heeft zijn Nespresso bijna synoniem gemaakt aan de koffiecup. Dit verleidde Sara Lee ertoe ook cups te gaan verkopen voor Nespresso-apparaten.
Philips kan zich nu puur richten op de technologie van de koffiemachines. Het kocht in 2009 de bankroete Italiaanse koffiemachinemaker Saeco in een poging zijn positie op de high-end koffiemachinemarkt te versterken en gaat hiermee verder. Sara Lee krijgt nu de vrije hand om het merk Senseo te versterken. Het is bovendien bezig om zijn koffie-activiteiten te verzelfstandigen met als uiteindelijk doel een beursgang.
Tips om te partneren
Desondanks toont het eerdere succes van Senseo aan hoe krachtig dit soort partnerships kunnen zijn. De Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin pleitte er enige tijd geleden voor op zijn blog. “Goede businessontwikkeling stelt bedrijven in staat te profiteren door iets te doen dat raakt aan hun kernactiviteiten. Soms is het zo winstgevend dat het onderdeel wordt van de kernactiviteiten, soms steunt het het merk en soms levert het gewoon geld op.”
Godin zette ook een aantal tips op een rij voor bedrijven die willen partneren. Hij wijst er onder meer op dat het heel belangrijk is om vantevoren het proces op orde te hebben en te weten wie de beslissers zijn die het definitieve akkoord kunnen geven. Ook is het belangrijk je te realiseren dat je erin zit om samen te werken en er dus geen sprake is van een partij die iets aan de man wil brengen en een andere partij die iets moet kopen. Ook is het volgens Godin belangrijk de advocaten buiten de deur te houden omdat dit onnodig afleidt van waar het om gaat, tot een succesvol product komen. In het verlengde hiervan is het belangrijk dat iedereen zich richt op een potentieel succes en niet te veel op de beren op de weg.
Geen deal? Wikkel het fatsoenlijk af
De goeroe wijst er tenslotte op dat het cruciaal is om, als het niet tot een deal komt, de samenwerking op een fatsoenlijke manier af te wikkelen. "Goed uit elkaar gaan, leert je niet alleen hoe je het volgende keer beter doet, maar houdt ook de deur open voor als je terug moet komen bij iemand met wie je eerder al een deal had moeten doen."
De samenwerking tussen Philips en Sara Lee loopt op zijn eind. Maar voor de bedrijven is het een groot succes geweest. Sara Lee heeft 35 miljard koffiepads verkocht. Voor Philips was de Senseo het laatste echte consumentensucces.