Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Daniel Gebler: ‘Een week waarin niets is verbeterd, is een verspilde week’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 38: Daniel Gebler, CTO Picnic.

Two construction workers or engineers. Foto: Getty

Daniel Gebler
Goudhaantje in: 2018
Is: CTO bij Picnic

Keerpunt: Liefde voor snelheid

‘In mijn eerste baan bij Fredhopper maakte ik kennis met ondernemerschap. Ik kwam bij het bedrijf toen het net voorbij de ‘bootstrapfase’ was, maar het was nog wel heel klein. Ik ben met het bedrijf meegegroeid tot het in 2011 verkocht werd aan de Britse techholding, SDL.

Vanuit een startupcultuur waarin alles mogelijk was en je alles zelf kon doen, kwam ik ineens terecht in een groot bedrijf met een unitstructuur, dat was niets voor mij. Ik ben toen gestopt met werken om te promoveren. In mijn familie is bijna iedereen gepromoveerd, dus het was heel logisch dat ik dat ook zou doen. Ik houd heel erg van het doen van onderzoek, maar tijdens mijn promotietraject merkte ik wel dat de manier waarop op een universiteit wordt gewerkt niets voor mij was.

Picnic

Na mijn promotie kwam ik weer in contact met Frederik Nieuwenhuis en Joris Beckers, indertijd de oprichters van Fredhopper. Nu waren ze met iets anders bezig en ze vroegen of ik geïnteresseerd was. Dat werd Picnic.

Bij Picnic voelde ik weer de cultuur die ik zo fijn vond bij Fredhopper. We benaderen problemen bijna wetenschappelijk en voeren verbeteringen ook heel methodologisch door. We testen iets eerst op 100 mensen en schalen dan snel op. Naar 1000, 10.000 en ga zo maar door. Dat is een hele fijne manier van werken. Ik vind het heerlijk om in een omgeving te werken waar alles gericht is op groei en verbetering.

Elke week moeten we het beter doen dan de vorige. Een week waarin niets verbeterd is, is een verspilde week. En hoewel we hier een duidelijke focus op de lange termijn hebben, blijven we continu kijken of het beter kan. Bijvoorbeeld in het begin waren we gefocust op het vullen van de wagens. We wilden zoveel mogelijk klanten hebben. Maar toen we 500 wagentjes rond hadden rijden, kwamen we er  ineens achter dat die wagens de helft van de tijd leeg zijn. Ze zijn vol op weg naar de klant, maar rijden leeg weer terug. Toen zijn we gaan kijken hoe we die capaciteit ook konden benutten. Dat doen we nu door retourzendingen van webwinkels op te halen bij onze klanten. Die manier van nadenken, dat continue kijken of het anders, beter kan. Daar wil ik nooit meer weg.’

Over de Goudhaantjes

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. 

De lijst van 2018 is hier terug te vinden.