Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een toekomst voor print

Drukwerk is zó passé, stellen de digi's. Niets is minder waar. Print gaat de cloud in én wordt demand driven.

In Groeistuipen van Cloud Computing geven de analisten van ABN Amro hun visie op de snelheid waarmee Europa de cloud omarmt. Het nalezen waard, en dat kan door de pdf te downloaden. Oh, ze kunnen zich het rapport ook laten toezenden, dat is misschien handiger dan van het scherm lezen of de printer overbelasten. Niet dat ABN Amro stapels van zijn boekwerkje heeft klaarliggen; elk exemplaar wordt on demand gedrukt.

Cloud printing

Sander Nagtegaal, oprichter van Peecho (printing on demand)

Welkom in de wereld van het cloudprinten. Als het aan Peecho ligt, het Nederlandse bedrijf dat het drukwerk rond het ABN amro-rapport regelt, wordt dat de toekomst. "Niemand weet hoe lang het zal duren, maar print als communicatiemiddel sterft uit,"  zegt Sander Nagtegaal, oprichter en technische man van de start-up. "Kranten, tijdschriften, er vindt een verschuiving naar digitale media plaats, waarin voor papier alleen nog plaats is voor niches. Dat zal vaak gepersonaliseerd, eenmalig drukwerk zijn dat op afroep wordt gemaakt. Alles gaat richting occasional print."

Online printknop

Peecho preekt hierom het evangelie van het cloud printen: digitale informatie moet altijd en  overal met één druk op de knop kunnen worden omgezet in print (tegenwoordig ook in 3D), dankzij de professionele infrastructuur van printfabrieken die de cloud ontsluit. Waar het materiaal wordt gedrukt is niet van belang, wel dat het snel en kwalitatief in orde de gebruiker bereikt. Daarvoor heeft Peecho zijn printbutton ontwikkeld, een knop die uitgevers van tijdschriften en rapporten, maar ook diensten die doeken, posters of aluminium laten bedrukken  eenvoudig in hun website of smartphone-app kunnen opnemen. Dat is een kwestie van een Peecho-account aanmaken, en een code in de website plakken die de printknop laat zien. Via een controlepaneel kan de aanbieder bijhouden hoeveel keer het document is verkocht en de prijs bepalen.

Wereldwijde service

Vervolgens doet de cloud zijn werk. Dat wil zeggen: de drukopdracht wordt door de systemen van Peecho verwerkt en afgeleverd bij een drukker, liefst dichtbij de klant om milieu, kosten en tijd te sparen. Sanoma Uitgevers en de Efteling zijn klant, maar in beginsel werkt de cloud printservice van Peecho wereldwijd. Wat dat betreft is de deal met Issuu, dé digitale tijdschriftenkiosk, veelbelovend. "We zijn in een vergevorderd stadium met partijen in de VS, zodat we ook daar kunnen gaan produceren," zegt Nagtegaal. Het vinden van drukkers die hun machines willen laten draaien voor de printknop van Peecho, is niet zo'n punt. "De drukkerijbranche verkeert in zwaar weer, het is een krimpende markt waar men op zoek moet naar nieuwe businessmodellen. Vaak worden de bedrijven ook op cloud printing gewezen door de leveranciers van de printers die voor dat werk geschikt zijn."

Animatie hoe printen in de cloud werkt (van printbutton naar printing on demand tot bezorgen)

Amazon Cloud

Zoals het een clouddienst betaamt, is Peecho zelf ook van voor tot achter cloud. "We hebben vier lcd-schermpjes van tachtig euro het stuk op kantoor staan. Dat is onze enige hardware." Nagtegaal, die het bedrijf oprichtte samen met Martijn Groot, was voordien chief architect van Albumprinter, de fotoboekendienst die zo succesvol inhaakte op het verdwijnen van de analoge fotografie. Daar had hij al ervaring opgedaan met Amazon, dat onder meer opslagcapaciteit verhuurt voor de lijvige fotobestanden die Albumprinter voor zijn klanten bewaart en verwerkt. "Fotowerk is seizoensgerelateerd: na de zomervakantie en na Kerst zagen we enorme pieken die we moesten opvangen."

 

 

Pieken en updaten

Maar Peecho maakt vanaf het begin gebruik van alles wat Amazon Web Services heeft te bieden op het gebied van cloud computing. De opslag, rekencapaciteit, de database, het ontwikkelgereedschap; het hele bedrijf is gebouwd op de diensten van de Amerikaanse gigant. "Dat was een logische stap. Niet alleen omdat je als beginnend bedrijf de middelen en mensen niet hebt om een eigen systeem neer te zetten, maar veel meer omdat je het bouwt om een enorme schaal te kunnen krijgen." Want dat is waar meer bedrijven van dromen: dat er een sneeuwbal gaat rollen, in dit geval die van cloud printing, zonder dat ze technisch vastlopen in de groei.

Er komt nogal wat rekenkracht kijken bij het omzetten van een pdf'je naar drukklare kopij, en natuurlijk wordt de software continue verbeterd en aangevuld. Daar maakt Nagtegaal zich nauwelijks zorgen om. Hij voert desnoods twee keer per week nieuwe updates uit, zonder dat de boel plat moet, zodat de orderstroom gewoon door kan lopen. "Dat is heel moeilijk als je dat niet in de cloud doet. We kunnen pieken in de orders beter aan dan je met een conventioneel IT-systeem zou kunnen garanderen." 

Schaalbaar voor een schijntje

Maar hoe zit het dan met de befaamde storingen waar ook de cloud van Amazon soms last van heeft gehad? Eerder dit jaar gingen nog giganten als Pinterest en Netflix op zwart, door een brand in een datacenter van Amazon. "Daar hebben wij geen last van gehad, maar ik moet toegeven dat we daarna wel aan de slag zijn gegaan. We hebben het systeem inmiddels zó ingericht, dat als één van de regio's waarin Amazon zijn dienst indeelt, uitvalt, we gewoon doordraaien. Gaan er twee down, dan is de hele wereld waarschijnlijk druk met andere zaken dan printen."

Toen Peecho in 2009 begon, was er nog geen gelijkwaardig alternatief voor het palet aan clouddiensten dat Amazon bood, maar overstappen is ook nu niet aan de orde. "Lock-in? Dat is helemaal niet erg, als je op deze manier de kosten onder controle hebt. Onze uitgaven aan Amazon zijn hooguit duizend euro per maand, dat is echt creditcardwerk. We doen nu al twintig keer zoveel werk als een jaar geleden, tegen twintig procent hogere kosten. Zo'n platform als dat van ons kan ook wat winstgevendheid betreft heel hard gaan, als het eenmaal gaat lopen. Ik noem het scalability on a shoestring."   

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stuff as a service

"Cloud printing richt zich op alle digitale content die wordt geproduceerd, die markt is gigantisch." Inmiddels heeft Peecho duizend klanten. De Efteling en Sanoma laten ouders en grootouders gepersonaliseerde boekjes maken met hun (klein)kinderen in de hoofdrol via Peecho. De Efteling verstuurt ook ansichtkaarten die zijn gemaakt met smartphones. Serieuzer drukwerk levert behalve ABN Amro ook Deloitte en Hyves af via de cloud.

Maar de potentiële markt voor cloud printing is enorm: catalogi van musea, oude nummers van tijdschriften, en niet te vergeten de printdiensten die andere start-ups als Pastbook, Printmosaic en Sosocio nog zullen bedenken op het platform van Peecho. "We gaan eerst achter het laaghangend fruit aan, maar wij leveren eigenlijk SaaS," zegt Nagtegaal, "Maar dan in de zin van: Stuff as a Service."