Een relatie met een toekomstige werknemer moet gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen. Opvallend dat 73 procent van ons MT-panel wel eens te maken heeft gehad met een liegende sollicitant. Een op de vijf geeft diezelfde sollicitant vervolgens nog een kans.
Raymond Dörr, directeur van Dörr Bedrijfsrecherche screent regelmatig sollicitanten voor klanten en merkt dat niet alle sollicitanten even eerlijk zijn. “Ik wil het niet meteen liegen noemen, maar meer het ‘verfraaien’ van de werkelijkheid. Bijvoorbeeld het verfraaien van jaartallen. Ze zeggen dat ze ergens vijf jaar hebben gewerkt, terwijl het maar drie jaar is. Echt liegen is op het moment dat iemand zegt rechten te hebben gestudeerd, terwijl dat niet waar is of dat diegene de opleiding maar voor een deel heeft gevolgd.”
Liegende managers
Dat managers zelf ook niet altijd even eerlijk zijn, blijkt uit ons panelonderzoek. Eén op de tien managers geeft toe ooit gelogen te hebben. Hierbij gaat het vooral om werkervaring. Ook opscheppen over het salaris is de manager niet vreemd, blijkt uit hun antwoorden. Maar is dat ook echt liegen? Dörr is daar niet helemaal over uit. “Mensen willen toch een betere onderhandelingspositie hebben.”
Controleren
Het controleren van sollicitanten vindt Dörr zeker voor sommige functies belangrijk. “Bij risicofuncties als accountants bij grote bedrijven en als men veel met geld of goederen te maken heeft.” Een rechercheur kan alleen zoeken in openbare bronnen. “Het banksaldo en strafrechtgegevens van iemand mogen we niet onderzoeken. Wel kunnen we het arbeidsverleden nagaan.” Als voorbeeld noemt hij iemand die zegt van 1996 tot heden bij Shell te hebben gewerkt en een referentie opgeeft. “Vervolgens blijkt dat de naam niet klopt of het opgegeven nummer niet werkt.”
Toch een kans
Er zijn managers in ons MT-panel die denken de leugenaar er tijdens een gesprek wel uit te halen. Volgens Dörr is dit nog niet zo makkelijk. “Je kunt het wel zien, maar dat kan lang niet iedereen.” Dat een vijfde van de managers een liegende sollicitant toch een kans geeft, zegt Dörr niets. “Als een opdrachtgever om bepaalde redenen iets door de vinger wil zien, dan is dat zijn visie. Wij geven er geen waardeoordeel aan, we maken er alleen een aantekening van voor de opdrachtgever.”
Lees het hele MT onderzoek komende vrijdag in MT14.