Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Een op drie afgewezen vanwege vriendensite”

Hoe leert iemand beter sollicitanten kennen dan met internet? Netwerk- en vriendensites zijn de ideale manier om te ontdekken wat voor vlees u in de kuip heeft. Dat ontdekken steeds meer werkgevers. In Amerika trekt ruim een op de vijf werkgevers sollicitanten na op vriendensites als Myspace en Facebook.

Van degenen die sollicitanten digitaal doorzoeken, heeft een derde wel eens een potentiële werknemer afgewezen naar aanleiding van de gevonden informatie op internet. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 3100 werkgevers van de Amerikaanse vacaturesite CareerBuilder.com, waarover nu.nl bericht. In 2006 maakte slechts 11 procent van de werkgevers gebruik van vriendensites als informatiebron.

Van de ondervraagden die wel eens een kandidaat na een online onderzoek afwezen, noemde 41 procent als reden dat op internet aanwijzingen voor drank- of drugsgebruik waren opgedoken. Ongepaste foto's waren voor 40 procent aanleiding om een sollicitant niet aan te nemen. Andere genoemde redenen zijn onder meer liegen over kwalificaties, kwaadspreken over eerdere werkgevers, een 'onprofessioneel' online pseudoniem of discriminerende uitlatingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Positief
Volgens het onderzoek hebben kandidaten die hun online imago goed bewaken, daar echter juist voordeel van. Een kwart van de werkgevers zegt dat informatie op internet soms een extra aanleiding vormt om een sollicitant aan te nemen. Dat is bijvoorbeeld het geval als de achtergrond van een kandidaat goed blijkt aan te sluiten op de baan, als de sollicitant online blijk geeft van goede communicatieve vaardigheden, of als zijn profiel duidt op creativiteit.