File. Het woord alleen zorgt al voor grote ergernis. In het tijdschrift P+ vertellen een paar topmannen hun idee om de files in Nederland aan te pakken. Van een projectgroep tot aan een beloning.
Expertise
"Je moet een slimme combinatie maken van de verschillende mogelijkheden." Volgens Peter Mous van IBM is dat de manier om files te bestrijden. "Dat heb ik gezien in Zweden, waar een tolheffing is ingevoerd in Stockholm. Er is veel expertise in Stockholm opgebouwd en deze mensen worden op dit moment overal ter wereld uitgenodigd, want het systeem heeft kortere files tot gevolg. Het zou uniek zijn in een heel land een systeem in te voeren waarbij minder rijden beloond wordt met lagere kosten en veel rijden met hogere kosten. De kennis die je daarmee opbouwt zou de eerste zijn in de wereld, een kans voor Nederland om zich te onderscheiden: het oplossen van de file als een nieuw exportproduct."
Operatie runnen
"De overheidsregie wisselt met de coalitiekleur." Een regeringsperiode van vier jaar is volgens Elco Brinkman van Bouwend Nederland te kort om grote operaties te leiden. "De overheid handelt in procedures, maar schrijft geen tijd, zodat niet duidelijk is wat dit allemaal kost. Hoe kun je er wel komen? Een combinatie van particulier initiatief en een vertegenwoordiging namens de staat. Dan kun je een operatie gaan runnen. We hebben een autoriteit nodig die rail en wegverkeer gaat aanpakken, in onderlinge samenhang. De bereidheid bij het bedrijfsleven is er om mee te financieren, maar niet wanneer er een overheid is die elke keer wat anders wil. Er is continuïteit nodig."
Budget
"Waar we van af moeten, is het geven van aparte vervoersfaciliteiten: een leasewagen, een treinkaartje, een fiets." Willem de Jager van Rabobank Nederland ziet meer in een persoonsgebonden mobiliteitsbudget. "Dan heeft de werknemer een bedrag waarbij hij of zij iets kan overhouden, wanneer er voor de slimste oplossing wordt gekozen. In een eigen auto buiten de file om rijden is stukken goedkoper, wat brandstofgebruik betreft. Carpoolen is goedkoper. De trein is goedkoper. De fiets is nog het goedkoopst. Wie telewerkt, gaat ook de weg niet op. Wie uiteindelijk het meeste geld van zijn of haar mobiliteitsbudget overhoudt, is ook diegene die het minste in de file heeft gestaan."
Bron: P+