Alle managers zijn interim managers, maar échte interimmers zijn veel effectiever
Vraag een willekeurige manager welk type manager hij is en je krijgt als antwoord: "Ik ben niet iemand die alleen maar op de winkel past." Natuurlijk probeert de persoon in kwestie zich met dit antwoord te profileren als iemand die wel degelijk beschikt over visie, leiderschap en verandervermogen. Maar toch blijft het vreemd.
Alsof er in Nederland geen winkels meer zijn waarop gepast moet worden. Alsof een organisatie succesvol draaiend houden minderwaardig werk is. Alsof je alleen meetelt als je met grootschalige verandertrajecten bezig bent.
En in menige organisatie is dat ook zo. Managers zitten slechts enkele jaren op hun post. In die korte periode proberen ze zo goed mogelijk te scoren om hiermee een promotie naar de volgende functie af te dwingen. En scoren doe je nu eenmaal door iets bijzonders te doen. Daarom worden ambitieuze projecten gestart. Deze projecten leiden overigens zelden tot het beoogde resultaat, maar voordat dat duidelijk is, is de volgende carrièrestap alweer gemaakt. In organisaties ontstaat op deze manier een interne job-hop cultuur waarbij managers passanten worden.
Vergaderen als core business
Diezelfde managers zitten vaak in vergadering. Zij hebben de hele dag volgepland en hollen van het ene gesprek naar het andere. De deur blijft dicht. Contact met de werkvloer is er nauwelijks. Besturing en uitvoering lijken twee gescheiden werelden. De werkvloer houdt de winkel draaiende en de manager is bezig met zijn eigen carrièreplanning.
Paradoxaal genoeg geven deze managers hiermee juist invulling aan de vermeende bezwaren die kleven aan het inzetten van échte interim managers. Namelijk een focus louter op de korte termijn en onvoldoende ontwikkeling van de eigen organisatie.
Echte interimmers zijn effectiever
Sterker nog, een goede interim manager is juist veel effectiever. Hij weet als geen ander dat zijn verblijf tijdelijk is en ziet het als zijn opdracht om de gewenste verandering niet alleen te initiëren en te implementeren, maar vooral ook te verankeren in de organisatie. Om daarin succesvol te kunnen zijn betrekt hij juist interne medewerkers bij het veranderingsproces en zorgt dat zij het stokje op tijd van hem kunnen overnemen. Op die manier is een goede interimmer beter voor de lange termijn dan een interne manager.
Ed Duits
Director IG&H Management Consultants
IG&H Interim
Ed Duits (1960) is als director bij IG&H Management Consultants verantwoordelijk voor de interim management activiteiten in de Financial Services markt. Zelf heeft hij ruim 20 jaar ervaring als interim- en programmamanager. Hij is gespecialiseerd in procesoptimalisaties (LEAN). Zijn aanpak is snel, pragmatisch, mét humor en beide benen op de grond. Sport is zijn passie. Ter voorbereiding op zijn 10de marathon legt hij in zijn woonplaats Nijmegen menig trainingskilometer af op het 7-heuvelen parcours. Zijn motto: Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.