Het medium e-mail wordt in organisaties ineffectief gebruikt. Niet alleen zijn de mails vaak lang, de kwaliteit van de content is bovendien zeer laag – voor 65 procent van de werknemers bevat een e-mail onvoldoende informatie voor een adequate besluitvorming of keuze. Dit blijkt uit een studie van de Britse Loughborough Universiteit naar het gebruik van dit medium.
Werknemers zijn onevenredig veel tijd kwijt aan het lezen, sturen en archiveren van mails – tijd die ten koste gaat van hun gewone werkzaamheden. Ook de `carbon copy` functie (cc) wordt verkeerd gebruikt – werknemers sturen leidinggevenden vaak een afschrift om zich in te dekken. Hoewel de inhoud van een boodschap afgestemd moet zijn op de vorm waarin hij gebracht wordt, wordt e-mail vaak gebruikt om sociaal onwenselijke interactie te vermijden.
Het blijkt dat deze zogenoemde e-mail handicaps nauw zijn gerelateerd aan bepaalde groepen werknemers – vooral oudere werknemers en mensen die al lang in dienst zijn, blijken gevoelig voor de valkuilen van dit medium. (Bron: ProfNews)