Goed werkgeverschap, het gebruik van duurzame goederen, de support aan goede doelen en het vergroenen van het eigen wagenpark. Steeds meer grote bedrijven en overheden willen alleen nog maar zaken doen met leveranciers die maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar in hun bedrijfsvoering hebben verankerd.
Het zijn vooral de wat kleinere bedrijven waarbij dit tot problemen kan leiden. Want hoe ziet zo’n duurzame huishouding er eigenlijk uit. Hoe toon je aan wat je op dit gebied zoal doet? Het ontbreekt de bedrijven doorgaans aan resources, kennis en ervaring. Volgens Ronald Stiefelhagen, senior adviseur van advies- ingenieursbureau DHV, hoeven kleine bedrijven de boot echter niet te missen.
Een nieuwe richtlijn
De International Organization for Standardization (ISO) besloot vijf jaar geleden om een richtlijn op te stellen voor Maatschappelijke Verantwoordelijkheid van Organisaties (MVO). “Inmiddels is de draftversie van de nieuwe richtlijn goedgekeurd en staat de allerlaatste stemronde voor de deur. Niets staat de invoering van deze zogenoemde ISO 26.000 richtlijn nog in de weg”, aldus Stiefelhagen. Aan de hand van ISO 26.000 kan het bedrijfsleven nu MVO invoeren binnen de bestaande lagen en systemen van de organisatie.
Voor kleine ondernemingen betekent dat niet langer vastlopen in dure ontwikkeltechnieken en kasten vol administratie. “Er gebeurt vaak al van alles op het gebied van MVO, maar meestal geconcentreerd op enkele disciplines zoals de productieprocessen en niet zozeer op de bedrijfsvoering. De nieuwe richtlijn biedt nu een goede kapstok voor bedrijven die over de hele linie duurzaam willen ondernemen. Het reikt onderwerpen aan en schept de juiste verwachtingen, zodat je niets over het hoofd ziet.”
Mondial Movers
De verkenningsronde van MVO binnen het bedrijfsleven zit erop, nu is het tijd voor de verdere professionalisering. ISO 26.000 behandelt zeven kernpunten met daaronder 37 issues, oftewel aandachtspunten. Aan de hand daarvan kunnen alle bedrijven, groot of klein, een complete MVO-managementsystematiek opzetten, rekening houdend met de relevantie van verschillende thema’s voor de onderneming. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Laten we als voorbeeld eens Mondial Movers onder de loep nemen, het samenwerkingsverband van erkende verhuizers in Nederland. In nauwe samenwerking met DHV is ISO 26.000 daar nu volledig geïmplementeerd.
Zeven kernpunten
“We hebben allereerst de 37 issues doorgewerkt”, zegt Stiefelhagen. “Lang niet alles is voor elk bedrijf relevant. Neem een punt als verantwoorde politieke betrokkenheid. Een bedrijf als Shell dat in Afrika actief is moet daar invulling aan geven. Voor een kleine kantoororganisatie uit Alblasserdam met twaalf medewerkers is dat niet aan de orde. Al die issues hebben uiteindelijk vijf zwaartepunten opgeleverd. Allereerst was dat MVO-maximalisatie op het gebied van beleid en invloedsfeer. Het bedrijf heeft als serviceorganisatie naar verhuisbedrijven toe een duidelijke rol op dit gebied. Denk aan het opzetten van concepten als CO2-neutraal verhuizen en het duurzaam inkopen van materialen.”
Punt twee: dialoog, transparantie en integriteit. “Wat verwachten de stakeholders van het bedrijf op dit gebied? Dit heeft er mede toe geleid dat er nu een jaarlijkse MVO-verantwoording wordt uitgebracht in een gecombineerd sociaal/financieel verslag. Het derde punt is de verankering van duurzaamheid in de inkoop. Hiermee breng je de leveranciers in kaart. Waar zitten de MVO-risico’s? Denk aan transport, productievervuiling en arbeidsrechten. Daarop volgend hebben we een gedragscode opgesteld die is opgestuurd naar leveranciers.
Het volgende item betreft de milieuvriendelijke kantoororganisatie. Dan kijk je onder meer naar het verbruik van water, energie en afval. Het vijfde zwaartepunt is goed werkgeverschap en maatschappelijke betrokkenheid. Verhuizen is vooral mensenwerk en dat vraagt een goede zorg voor medewerkers. Dat betekent dat je opleidingen aanbiedt, zorgt voor veiligheid en gezondheid. Zo is er nu bijvoorbeeld ook een sponsorbeleid dat nieuwe sponsoraanvragen toetst. Voor dit alles hebben we bovendien Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) gemaakt die in alle managementrapportages terugkomen.”
Een gedragscode
De brancheclub heeft zich hiermee een helder en praktisch uitvoerbaar MVO-beleid verschaft. Vraag blijft natuurlijk: wat hebben ze daar in Alblasserdam eigenlijk aan? Volgens Stiefelhagen ligt het antwoord verscholen in slechts twee woorden: structuur en aantoonbaarheid. “Het is al lang niet meer ongebruikelijk dat je van een grote klant een gedragscode voor je kiezen krijgt. Er zijn zelfs bedrijven die je komen auditeren op het gebied van MVO. Dat maakt wel duidelijk hoe belangrijk het is om dit thema op een nette en structurele manier neer te zetten. Anders mis je mogelijk kansen. Mondial Movers heeft nu een manual waarmee ze hun MVO-beleid laten zien. Kijk eens, dit is de 26.000-richtlijn en zo hebben wij dat in de praktijk geregeld.”
Een interessant boek over MVO: “Toezicht op maatschappelijk verantwoord ondernemen”.
Meld je aan voor de nieuwsbrief van Sprout en ontvang een gratis hotelbon.
Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.