Duurzaam of klimaatneutraal ondernemen, dat willen we allemaal wel. Maar wat doe je als je in een woud van certificeringen niet meer weet hoe je met duurzaamheid aan de slag moet?
De bezoekers van de sessie ‘Go green or go broke’ kregen daarop een antwoord.
Samen met de Climate Neutral Group ontving MT zo’n vijftig managers die allemaal op zoek waren naar verdieping in klimaatneutraal ondernemen. Vier sprekers en een ronde tafelsessie zorgden er in kasteel Woerden voor dat ze met meer bagage naar huis gingen.
Ynzo van Zanten, oprichter van groen consultancybedrijf GreenInc en Ewald Smits, hoofdredacteur MT, trapten af. Gelijk werk aan de winkel, want niemand van de aanwezigen durfde zichzelf echt duurzaam te noemen. Toch blijkt uit onderzoek van MT dat 96 procent van de ceo’s vindt dat mvo een essentieel onderdeel moet zijn van de bedrijfsfilosofie. Van Zanten schetste ook nog eens een weinig florissant wereldbeeld: veel groei van megasteden, veel meer vervuiling, meer vleesconsumptie. En tussen 1992 en 2012 – in die jaartallen was toevallig beide keren in Rio de Janeiro een milieuconferentie – zijn slechts vier van de negentig afgesproken milieuverdragen daadwerkelijk gerealiseerd.
Certificeren
Frank van der Tang van de Climate Neutral Group heeft beter nieuws: de 1,25 ton C02-uitstoot die deze sessie heeft veroorzaakt, wordt geheel door het bedrijf gecompenseerd. Vervolgens legt hij uit hoe de verschillende certificeringen in elkaar steken, zoals de CO2 Prestatieladder, De MVO Prestatieladder en ISO26000. De prestatieladders bestaan uit vijf stappen, waarbij iedere stap weer een treetje hoger is: inzicht, reductie, transparantie en participatie zijn hier de stapjes. Nu steeds meer partijen, waaronder de overheid, ervoor kiezen om duurzaam in te kopen, wordt een certificering steeds belangrijker. De belangrijkste vraag die onder de aanwezigen leeft, is dan ook of een bedrijf geen papieren zekerheid ‘koopt’ met een certificering. Nee, menen Van der Tang en andere bezoekers. Het gaat niet om het papiertje halen, maar om het te behouden. Dan komen de echt groene bedrijven vanzelf bovendrijven.
Bezoekers krijgen vervolgens de gelegenheid om verschillende onderwerpen aan een ronde tafel nog eens uit te diepen. Uiteraard de certificeringen komen aan bod, maar ook de ‘return of sustainability’, groene marketing en reductiemanagement staan op de agenda.
Rogier van Ewijk, baas van Terberg Leasing, sluit de dag af. En dat doet hij met een waarschuwing: Wie niet aan duurzaamheid doet, heeft over 15 jaar geen bestaansrecht meer. Volgens hem gaat het om een cultuuromslag, vergelijkbaar met rookgedrag. “Vroeger stonden er sigaretten op tafel bij een feestje, nu ben je een paria als je rookt. Eerst was een hummer stoer en mooi, nu kun je er niet meer mee aankomen. Zo gaat het ook bij mvo.”
Terberg heeft recht van spreken. Zijn onderneming stoot nu 42 procent minder co2 uit dan enkele jaren geleden, het gebruikt 15 procent minder papier en Terberg is 5 procent minder mobiel. Wat het bedrijf daarvoor deed? Van Ewijk somt een rijtje op: een duurzame missie schrijven en uitdragen, het goede voorbeeld geven, een structuur opzetten met werkgroepen, een nulmeting doen, de medewerkers er actief bij betrekken en een coalitie sluiten met de Climate Neutral Group. Ofwel, volgens Van Ewijk: “Zet in op cultuurverandering, sluit nieuwe coalities met a-typische partijen, doe mee met duurzame innovatie-experimenten en ontwikkel een langetermijnperspectief.”